گزارش و تحلیل

ترکیه با دریافت امتیازاتی، دست ناتو را برای مقابله با روسیه باز گذاشت

© AFP 2023 / BENOIT DOPPAGNEترکیه با دریافت امتیازاتی، دست ناتو را برای مقابله با روسیه باز گذاشت
ترکیه با دریافت امتیازاتی، دست ناتو را برای مقابله با روسیه باز گذاشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2022
اشتراک
ترکیه، سوئد و فنلاند شب گذشته تفاهم‌نامه پیوستن دو کشور سوئد و فنلاند به ناتو را امضا کردند.
سوئد و فنلاند در 18 مه رسماً برای پیوستن به ناتو درخواست دادند اما ترکیه به عنوان یکی از اعضای قدیمی ناتو، تا قبل از امضای این تفاهنامه درخواست عضویت آنها را رد می‌کرد چرا که بر این باور بود سوئد و فنلاند از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) آشکارا حمایت می‌کنند و این خلاف سیاست ترکیه است.
آقای دکتر مانی محرابی کارشناس ارشد مسائل بین الملل این عضویت را نشاندهنده ی جدیت رهبران ناتو در مقابله با روسیه عنوان کرد و به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
اساسا کشوری که در تهدید به سر می برد حق عضویت در ناتو را نخواهد داشت، این همان مسئله ای ست که از عضویت اوکراین در ناتو جلوگیری کرد. اما اکنون شاهدیم که فنلاند از این قاعده مستثنی می شود. این یعنی سران ناتو تصمیم خود را برای محدود کردن و تضعیف مسکو در زمینه نظامی و امنیتی گرفته اند و برای اجرای این تصمیم جدی هستند. مسکو نیز راه هایی برای این تقابل در بازه زمانی بلند مدت خواهد داشت، منجمله تکیه بر مبحث انرژی، استفاده از گزینه نظامی محدود در مرزهای خود، تمرکز بر سخت کردن راه تجارت زمینی میان اروپا و شرق، و تقابل اقتصادی با غرب در آسیای جنوبی با نزدیک شدن به بیشتر هند، چین و پاکستان.
وی افزود:
عضویت این دو کشور در ناتو می‌توانند بر فشارهای روانی، سیاسی و امنیتی ناتو بر روسیه تاثیرگذار باشند اما احتمال افزایش فشار نظامی از سوی این دو کشور منتفی ست زیرا در صورت وقوع چنین اتفاقی، پاسخ روسیه می‌تواند این دو کشور را به سپر حملات روسیه در برابر اروپا تبدیل کند که اتخاذ چنین نقشی در سیاست بین الملل از سوی رهبران فنلاند و سوئد هیچ توجیهی ندارد.
آقای دکتر مانی محرابی پیرامون نزديك شدن ناتو به مرزهای روسیه نیز بیان کرد:
طبیعتا برنده این ماجرا ناتو خواهد بود زیرا تهدیدات امنیتی متقابل میان مسکو و هلسینکی، بیش از ناتو برای روسیه دارای هزینه است. فنلاند در صورت عضویت در ناتو، در تقابل با روسیه حکم یک بازو را خواهد داشت که اتفاقا ناتو می‌تواند با بازوی خود در مقابل روسیه دست به ریسک های امنیتی و سیاسی بزند اما روسیه دارای چنینن قدرت ریسکی در مرزهای خود نیست و اساسا تقابل با فنلاند دارای اهمیت ویژه ای برای مسکو نیست تا با مقابله با هلسینکی امنیت خود را به خطر بیندازند.
در واقع فنلاند قرار است روسیه را سرگرم مسائل پیش پا افتاده امنیتی کند.
ابن کارشناس ارشد مسائل بین الملل تاثیر افزایش زیرساخت های نظامی در سوئد و فنلاند بر وضعیت كنونى بین کشورهای ناتو و روسیه را در کوتاه مدت غیر عملی دانست و اظهار داشت:
این زیرساخت ها در کوتاه مدت عملی نخواهد شد اما همانگونه که مقامات مسکو اشاره داشتند، واکنش روسیه را در پی خواهد داشت.
هم اکنون نمیتوان در باب اینکه روسیه چگونه مهره بعدی خود را حرکت خواهد داد نظر قطعی ارائه کرد، ممکن است روسیه خود را در مرزهای فنلاند مشغول کند، ممکن است با بازی در منطقه قففقاز یا عملیات نظامی در مرز لهستان صحنه بازی ناتو را تغییر دهد، یا حتی ممکن است تمرکز خود را بر اوکراین بگذارد و فعالیت نظامی خود در این کشور را گسترش دهد.
وی تاکید کرد:
ناتو در حال بازی کردن یک شطرنج قابل پیش بینی در برابر روسیه است. اکنون ناتو قصد دارد صحنه بازی را تغییر دهد تا تمرکز روسیه را از بین برده و در نتیجه اوکراین را از اولویت مسکو خارج سازد. یک بازی کاملا قابل پیش بینی! البته فنلاند و سوئد نیز از این رخداد استقبال کرده و خود را به ناتو تحمیل خواهند کرد. دقیقا به همین دلیل حرکات بعدی این دو کشور در قبال مسکو وارد فاز نظامی نخواهد شد زیرا با اهداف ناتو، فنلاند و سوئد در تضاد است.
آقای دکتر مانی محرابی نگرانی ترکیه بر حمایت این دو کشور از پ ک ک را کماکان پابرجا عنوان کرد و توضیح داد:
سوئد به طور رسمی مرکز تروریست ها در اروپاست و رفع نگرانی های پیرو این مسئله در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. آنچه رخداده این است که ترکیه با دریافت امتیازاتی، دست ناتو را برای مقابله با روسیه باز گذاشته و با توجه به روابط میان مسکو و آنکارا، قطعا سران ناتو این اطمینان را به آنکارا داده اند که این تصمیم تحرک نظامی علیه روسیه را در پی نخواهد داشت زیرا در این صورت، آنکارا نیز روابط خود با مسکو را بدون به دست آوردن امتیازی ویژه و ماندگار، تیره خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала