استقبال بایدن از توافق ترکیه با سوئد و فنلاند

© AP Photo / Evan Vucciاستقبال بایدن از توافق ترکیه با سوئد و فنلاند
استقبال بایدن از توافق ترکیه با سوئد و فنلاند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2022
اشتراک
رئیس جمهور آمریکا به تفاهم ترکیه، سوئد و فنلاند درباره حمایت آنکارا از عضویت این کشورها در ناتو واکنش نشان داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آناتولی، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای به ترکیه، سوئد و فنلاند پس از توافق بر سر حمایت آنکارا از پیوستن این دو کشور شمال اروپا به ناتو تبریک گفت.
بایدن در این ارتباط نوشت: به فنلاند، سوئد و ترکیه به خاطر امضای یادداشت سه جانبه تبریک می‌گویم. این گامی حیاتی در جهت دعوت فنلاند و سوئد به ناتو است که اتحاد و امنیت جمعی ما را تقویت می‌کند و مسیری عالی برای آغاز اجلاس سران ناتو است.
پیش از این، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، ینس استولتنبرگ رئیس ناتو، ساولی نینیستو رئیس جمهور فنلاند و ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد، درباره عضویت کشورهای شمال اروپا در ناتو و نگرانی‌ های آنکارا دیدار کرده بودند.
به دنبال این دیدار، تفاهم نامه‌ ای بین سه کشور برای رفع نگرانی‌ های متقابل در پیوستن به ناتو امضا شد.
سوئد و فنلاند ماه گذشته رسماً برای پیوستن به ناتو درخواست دادند، تصمیمی که به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین ایجاد شد. در مقابل اما ترکیه از اعضای قدیمی این ائتلاف، اعتراض خود را به پیشنهادهای عضویت اعلام کرد و از سوئد و فنلاند به دلیل حمایت از گروه‌ های تروریستی انتقاد کرد.
با این حال براساس یادداشت سه جانبه قرار شده است که فنلاند و سوئد از گروه‌ های کردیYPG/PYD وابسته به پ‌ک‌ک و همچنین گروه‌های وابسته به فتح الله گولن حمایت نکنند در مقابل آنکارا از فنلاند و سوئد در برابر تهدیدات علیه امنیت ملی خود حمایت کامل می‌کنند.
علاوه بر این، سه کشور اعلام کرده اند که بعد از این هیچ تحریم تسلیحاتی بین آنها وجود نخواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала