شناسایی باکتری‌ مقاوم در برابر آنتی‌ بیوتیک که از خوک به انسان منتقل می‌ شود

© Sputnik / Igor Zaremboشناسایی باکتری‌ مقاوم در برابر آنتی‌ بیوتیک که از خوک به انسان منتقل می‌ شود
شناسایی باکتری‌ مقاوم در برابر آنتی‌ بیوتیک که از خوک به انسان منتقل می‌ شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2022
اشتراک
تحقیقات تازه محققان دانشگاه کمبریج منجر به شناسایی گونه ای از باکتری‌ های مقاوم به آنتی‌ بیوتیک شده است که از طریق خوک به انسان منتقل می‌ شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از دانشگاه کمبریج، تحقیقات جدید حاکی از آن است که یک گونه بسیار مقاوم به آنتی‌ بیوتیک از "استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین" یا مِرسا، طی ۵۰ سال گذشته در دام‌ها ظاهر شده که احتمالا به دلیل استفاده گسترده از آنتی‌بیوتیک در پرورش خوک است.
این سویه موسوم به "CC398"، نوع غالب مِرسا در دام‌ های اروپا طی پنجاه سال گذشته بوده است. همچنین این گونه، یکی از علل فزاینده عفونت‌ های مِرسا در انسان به شمار می‌رود.
این پژوهش نشان داد که CC398، مقاومت آنتی‌ بیوتیکی خود را طی دهه‌ها در خوک‌ها و سایر دام‌ها حفظ کرده است. این گونه قادر است به سرعت با میزبان انسان سازگار شود و در عین حال، مقاومت آنتی بیوتیکی را حفظ کند.
نتایج این پژوهش، تهدید بالقوه‌ای را که این گونه از مِرسا برای سلامت عمومی به همراه دارد، برجسته می‌کند. این بیماری با افزایش تعداد عفونت‌های انسانی در افرادی که تماس مستقیم با دام داشته یا نداشته‌اند، همراه بوده است.
دکتر جما موری پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: سطوح بالای استفاده از آنتی‌بیوتیک ممکن است به تکامل این گونه بسیار مقاوم به آنتی‌ بیوتیک در مزارع پرورش خوک منجر شده باشد.
وی افزود: ما دریافتیم که مقاومت آنتی‌بیوتیکی در این گونه مرتبط با دام، بسیار پایدار است. این مقاومت طی چندین دهه ادامه داشته و همچنین، با گسترش باکتری در گونه‌ های مختلف دام همراه بوده است.
شناسایی بیش از ۳۴۰۰ مورد ابتلا به آبله میمون در ۵۰ کشور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2022
شناسایی بیش از ۳۴۰۰ مورد ابتلا به آبله میمون در ۵۰ کشور
مصرف آنتی‌بیوتیک در دام‌های اروپایی اکنون بسیار کمتر از گذشته است اما پژوهشگران می‌گویند که کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک در مزارع پرورش خوک احتمالا تأثیر محدودی بر حضور این گونه در خوک‌ها دارد زیرا این سویه بسیار پایدار است.
اگرچه CC398 مرتبط با دام، در طیف گسترده‌ای از گونه‌های دام یافت می‌شود اما معمولا با خوک‌ها مرتبط است. افزایش آن به ویژه در مزارع پرورش خوک دانمارک مشهود بوده است. نسبت گله‌های مبتلا به مِرسا در این مزارع، از کمتر از پنج درصد در سال ۲۰۰۸ به ۹۰ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. مِرسا در خوک‌ها باعث بیماری نمی‌شود.
دکتر "لوسی واینرت"(Lucy Weinert)، از پژوهشگران این پروژه گفت: درک ظهور و موفقیت CC398 در دام‌های اروپایی و ظرفیت آن برای آلوده کردن انسان، نقش مهمی در مدیریت خطری دارد که برای سلامت عمومی ایجاد می‌کند.
موفقیت CC398 در دام و توانایی آن در آلوده کردن انسان، به سه عنصر ژنتیکی متحرک در ژنوم مِرسا مرتبط است. این عناصر، بخش‌ هایی از مواد ژنتیکی هستند که ویژگی‌ های خاصی را به مِرسا می‌دهند؛ از جمله این که مقاومت آن را در برابر آنتی‌ بیوتیک‌ها و توانایی آن را برای فرار از سیستم ایمنی انسان افزایش می‌دهند.
پژوهشگران، تاریخچه تکاملی دو عنصر ژنتیکی خاص به نام‌های "Tn916" و "SCCmec" را بازسازی کردند که مقاومت آنتی‌ بیوتیکی را در مِرسا ایجاد می‌کنند و دریافتند که طی دهه‌ها، در CC398 موجود در خوک‌ها پایدار باقی مانده‌اند. همچنین، هنگامی که CC398 به انسان منتقل می‌شود، این عناصر باقی می‌مانند و مقاومت بالایی را در برابر آنتی‌ بیوتیک‌ هایی دارند که معمولا در کشاورزی استفاده می‌شوند.
در مقابل، سومین عنصر ژنتیکی متحرک به نام "φSa3" که گونه CC398 را قادر می‌سازد تا از سیستم ایمنی بدن انسان فرار کند، اغلب به مرور زمان ناپدید شده و دوباره ظاهر شده است. این امر هم در مورد CC398 مرتبط با انسان و هم در مورد همتای مرتبط با دام آن صدق می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که CC398 می‌تواند به سرعت با میزبان انسان سازگار شود.
واینرت گفت: موارد مرتبط با دام مِرسا در انسان، هنوز تنها بخش کوچکی از کل موارد ابتلا به آن در جمعیت انسانی به شمار می‌روند اما این واقعیت که آنها در حال افزایش هستند، یک علامت نگران‌ کننده است.
افزایش کشاورزی همراه با افزایش استفاده از آنتی‌بیوتیک در دام، نگرانی‌ های خاصی را در مورد دام به عنوان مخزن عفونت‌های انسانی مقاوم به آنتی‌ بیوتیک پدید آورده است.
اکسید روی سال‌ هاست که در مزارع پرورش خوک برای جلوگیری از بروز اسهال در خوک‌ها استفاده می‌شود. به دلیل نگرانی در مورد اثرات زیست‌ محیطی آن و ارتقای سطح مقاومت آنتی‌ بیوتیکی در دام، اتحادیه اروپا قصد دارد استفاده از آن را ممنوع کند اما پژوهشگران می گویند که این ممنوعیت ممکن است به کاهش شیوع CC398 کمک نکند زیرا ژن‌ های ایجادکننده مقاومت آنتی‌ بیوتیکی همیشه با ژن‌هایی که در برابر روی مقاومت می‌کنند، مرتبط نیستند.
مِرسا برای نخستین بار در سال ۱۹۶۰ در بیماران انسان شناسایی شد. درمان مِرسا به دلیل مقاومت آن در برابر آنتی‌ بیوتیک‌ها، بسیار سخت‌تر از سایر عفونت‌های باکتریایی است. سازمان جهانی بهداشت اکنون مِرسا را یکی از بزرگترین تهدیدات جهان برای سلامت انسان می‌داند. این پژوهش، در مجله "eLife" به چاپ رسید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала