احتمال برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / احتمال برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان
احتمال برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2022
اشتراک
یک کارشناس مسائل منطقه گفت: با توجه به اظهار نظر مقامات سیاسی دو کشور به نظر می رسد برقراری روابط سیاسی زودتر انجام شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، سید رضا صدر الحسینی کارشناس مسائل منطقه، در تحلیل خود نسبت به سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به ریاض و سپس به تهران بیان داشت: با توجه به رقابت هایی که در طول ۶ دهه گذشته بین دو کشور عربستان و ایران به صورت پنهان و آشکار در حوزه های منطقه‌ای و انرژی وجود داشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی جهشی که در حوزه های گوناگون برای جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد و افزایش نفوذ کشورهای فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا در لایه های مختلف تصمیم گیری، عربستان را به جایی رساند که با بهانه های مختلف رابطه سیاسی خود را با تعطیلی سفارت خانه‌ اش در تهران به نقطه قطع ارتباط با ایران برساند.
وی تصریح کرد: بنابراین، پس از قطع ارتباط عربستان که در حدود ۴ سال قبل انجام شد، جمهوری اسلامی ایران با ابتکارات خود موضوع مهمی مانند دیپلماسی حج را از دیپلماسی سیاسی جدا کرد و با فراز و فرودی که به وجود آمد، شرایط انجام مناسک حج برای حج گذاران ایرانی فراهم شد.
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به همراه مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2022
نزدیک ترین روابط را با کشور عراق رقم می زنیم
این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: البته قطع ارتباط سیاسی دو کشور می‌توانست فضای حضور بیش از اندازه کشورهای فرامنطقه‌ای و دخالت آن ها در مسائل مهم منطقه را به وجود آورده و طرف آشوب طلب و مزاحم منطقه یعنی رژیم صهیونیستی را به این فکر وا دارد که می تواند از خلاءهای موجود سیاسی و امنیتی منطقه برای بازیگری خود کمال سوء استفاده را ببرد.
صدر الحسینی خاطرنشان کرد: بر این اساس دو کشور ایران و عربستان علاقمندی خویش را برای برقراری ارتباط مجدد دیپلماتیک به میانجیگری کشور دوست و همسایه عراق اعلام کردند، البته جمهوری اسلامی ایران علاقه مند بود که اگر قرار بر گفتگوهای دو جانبه باشد، بغداد به عنوان مرکز این گفتگوها انتخاب شود. بر این اساس پنج دور مذاکره در عراق با حضور مقامات ارشد سیاسی این کشور انجام شد که البته در قریب به دو سال گذشته تاکنون با فراز و فرودهایی همراه بوده است.
وی افزود: پس از چند ماه توقف مذاکرات شاهد بودیم که با سفر نخست وزیر عراق به ایران، قرار بر این شد که روابط سیاسی دو کشور در محدوده مشخص و سریع تر از آنچه در دوره های گذشته مذاکرات انجام شده بود، صورت گیرد. بر همین اساس الکاظمی در یک سفر یک روزه به ریاض و سپس پرواز مستقیم به تهران چارچوب برقراری روابط سیاسی میان ایران و عربستان را به مقامات سیاسی کشورمان گفت. به نظر می رسد پس از اعلام رضایت مقامات سیاسی ایران، او با دست پر و رضایت از انجام این ماموریت از تهران خارج شد.
این کارشناس مسائل منطقه درباره این که آیا می‌توان خوشبین بود که روند گفتگوها به نتیجه قابل قبول و برقراری روابط دیپلماتیک منجر شود؟ گفت: با توجه به اظهار نظر مقامات سیاسی دو کشور به نظر می رسد تسریع در برقراری روابط سیاسی محتمل و متصور می باشد و با بازگشایی سفارت خانه های دو کشور به زودی سطح روابط به معرفی سفیر انجام شود.
صدرالحسینی اظهار داشت: البته در این امر بازگشت روابط سیاسی به دوران قبل از قطع ارتباط موضوعات مورد نظر جمهوری اسلامی ایران که در کنفرانس خبری رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر عراق مطرح شد، مد نظر دستگاه دیپلماسی بوده و آن را با همت هر چه تمامتر پیگیری خواهند کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала