گزارش و تحلیل

هدف های سفر بایدن به خاورمیانه و تور منطقه ای بن سلمان

© AP Photo / Evan Vucciهدف های سفر بایدن به خاورمیانه و تور منطقه ای بن سلمان
هدف های سفر بایدن به خاورمیانه و تور منطقه ای بن سلمان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.06.2022
اشتراک
روسیه با موفقیت در خاورمیانه با آمریکا رقابت می کند. و اما بایدن در منطقه چه چیزی را دنبال می کند؟
به گزارش اسپوتنیک، اسپوتنیک به نقل از تارنمای خبری – تحلیلی "نون پست" مصر می نوید: مسائل منطقه ای و بین المللی، از جمله مبارزه حول برنامه هسته ای ایران و بحران اوکراین، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را مجبور کرده است تا خاورمیانه را به لیست اولویت های خود بازگرداند. جو بایدن برای اولیت بار بعنوان رئیس جمهور به خاور میانه سفر می کند. آغاز این سفر برای 13 ژوئیه برنامه ریزی شده است.
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز قرار است از اردن، مصر و ترکیه بازدید کند تا برای سفر آتی رئیس جمهور آمریکا زمینه هموار کند.
پس از قتل روزنامه نگار جمال خاشقجی، روابط واشنگتن با عربستان سعودی به شدت بدتر شد. اگر قبل از سفر بایدن، بن سلمان به توافقات کلی با اردن، مصر و ترکیه دست یابد، دولت آمریکا مجبور خواهد شد در ماهیت روابط خود با عربستان سعودی تجدید نظر کند.
سفر جو بایدن در زمینه افزایش تنش ها در منطقه انجام خواهد شد. مقدم بر همه، ما در مورد موقعیت مربوط به مشکل فلسطین، در مورد مذاکرات به بن بست رسیده با ایران، در مورد بحران های سیاسی در عراق و لبنان و سایر مشکلات منطقه ای صحبت می کنیم. بایدن قبل از اینکه روسیه و چین نفوذ خود را در خاورمیانه بازیابند، باید همه مشکلات را حل کند. اما او همچنین به خوبی می‌داند که نمی‌تواند از تعهدات آمریکا در این منطقه صرف نظر کند، زیرا این امر توازن قوا در خاورمیانه را تغییر داده و بر عادی ‌سازی روابط بین کشورهای خلیج ‌فارس و اسرائيل تأثیر منفی خواهد گذاشت.
رئیس جمهور آمریکا قصد دارد از عربستان سعودی و اسرائیل بازدید کند، اما سفر خاورمیانه ای او می تواند کشورهای دیگر را نیز شامل شود.
کنگره آمریکا: بایدن به دلیل دروغگویی درباره روسیه بی اعتبار شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2022
کنگره آمریکا: بایدن به دلیل دروغگویی درباره روسیه بی اعتبار شده است
موضع استراتژیک عربستان سعودی
سفر ولیعهد محمد بن سلمان به خاورمیانه برای نشان دادن اینکه عربستان سعودی می تواند به حل مشکلات منطقه کمک کند، طراحی شده است. اول از همه، ما در مورد برنامه هسته ای ایران و روند عادی سازی روابط بین جهان عرب و اسرائیل صحبت می کنیم. محمد بن سلمان تلاش خواهد کرد تا فشارهای آمریکا بر عربستان سعودی، چه در مورد اسرائیل و چه در مورد وضعیت یمن را کاهش دهد.
نتیجه سفر بن سلمان به اردن، مصر و ترکیه می تواند بر نشست شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در ریاض که بایدن قصد دارد در آن شرکت کند، تأثیر بگذارد. به گفته منابع، در این اجلاس امنیت منطقه ای و تهدیدات ایران مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در آستانه سفر خود به اسرائیل گفت که اولویت اول آمریکا تضمین امنیت متحدانش است. به نظر می رسد که آمریکا به دنبال ایجاد یک اتحاد نظامی علیه ایران در منطقه است، زیرا در مذاکرات پیرامون پرونده هسته ای ایران پیشرفت قابل توجهی دیده نمی شود.
بایدن: جنگ اوکراین به رقابت بین روسیه و اروپا بدل می‌ شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2022
بایدن: جنگ اوکراین به "رقابت" بین روسیه و اروپا بدل می‌ شود
ایران در کانون توجه
ایران در حال حاضر در مرکز توجه منطقه ای و بین المللی قرار دارد. این در درجه اول مربوط به برنامه هسته ای ایران و تهدیدات ناشی از موشک های بالستیک و پهپادهای آن است. اسرائیل بیشترین علاقه را دارد که سفر بایدن با رسیدن به برنامه ثمربخشی پایان یابد که تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای را محدود کند. اما خودش هم بیکار نمی نشیند. اسرائیل علاوه بر نبرد با ایرانیان در سوریه، به حذف افسران و دانشمندان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در تاسیسات هسته‌ای ایران کار می‌کنند، پرداخته است. نفتالی بنت، نخست‌ وزیر اسرائیل گفت که ایران سر اختاپوسی است که دائما اسرائیل را تهدید می‌ کند. تل آویو آماده است تا مستقیماً با تهدید ایران مقابله کند، نه فقط به "شاخک های" آن - متحدانش در عراق یا سوریه - حمله کند. البته دولت بایدن به دلیل بحران های جهانی از جمله وضعیت اوکراین مجبور به تغییر استراتژی خود در قبال خاورمیانه شد. رویارویی با روسیه آسیب پذیری کشورهای ناتو را آشکار کرده و خاورمیانه را که پایگاه های نظامی آمریکا در آن مستقر هستند نیز تحت تاثیر قرار داده است. تشدید بحران های غذایی و انرژی می تواند بر حضور آمریکا در منطقه تأثیر منفی بگذارد. ایالات متحده برای اینکه حجم زیادی از منابع و نیروها را برای حل مشکلات مصرف نکند، نیاز به اقدامات پیشگیرانه دارد. به نظر می رسد خاورمیانه در آستانه تحولات بزرگی است.
نویسنده: فراس الیاس
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала