انتخاب قطر به عنوان محل مذاکرات برجامی از طرف ایران

© Photo / COURTESY SEYED MOHAMMAD MARANDIدکتر سید محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی و رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
دکتر سید محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی و رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.06.2022
اشتراک
محمد مرندی گفت که ایران در مذاکرات احیای برجام قطر را به عنوان میزبان انتخاب کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در وین در گفت وگو با روزنامه العربی الجدید درخصوص انتقال احتمالی محل مذاکرات به قطر گفت: ایران قطر را به عنوان کشوری برای میزبانی از مذاکرات انتخاب کرد زیرا این کشور دوست ما است.
این مقام خاطر نشان کرد: از سرگیری مذاکرات هسته ای به معنای نزدیک شدن به احیای توافق نیست زیرا توافق اکنون در گرو اراده آمریکا است و امضای توافق منوط به برداشتن تحریم ها و دادن تضمین قابل قبول به ایران است. ایران باید تضمین هایی بدست آورد تا مطمئن شود که آمریکا دیگر نمی تواند به راحتی کار قبلی خود(نقض برجام) را تکرار کند؛ آمریکایی ها در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به طور مداوم توافق هسته ای را نقض کردند و در دوره های دونالد ترامپ و جو بایدن نیز آن را نقض کردند و سیاست فشار حداکثری را به کار گرفتند.
مرندی در خصوص ز سرگیری مذاکرات و اینکه آیا آمریکا تصمیم خود در مورد مسائل مورد اختلاف را گرفته است، تاکید کرد که " آمریکایی ها هنوز تصمیمات لازم را اتخاذ نکرده‌اند".
مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده ایران در پاسخ به این سوال که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اختلافات موجود را "سیاسی" خوانده است خاطرنشان کرد: آقای جوزپ بورل دوست دارد که مساله تضمین ها و برداشتن تحریم ها را سیاسی بنامد اما از نظر ما این مسائل کاملا حقوقی و فنی است. ایران اجازه نخواهد داد که آمریکا کلاهبرداری کند بنابرایم مشکل تضمین ها و تحریم ها باید حل شود و آگر آقای بورل آن ها را سیاسی می داند ممکن است منظورش این باشد که آمریکایی ها باید در این خصوص تصمیم سیاسی بگیرند.
مرندی افزود: ما به طور کامل به توافق هسته ای پایبند بودیم؛ چه در زمان اوباما که آمریکایی ها آن را نقض کردند و چه در زمان ترامپ که آن را پاره کرد و بعد از آن شروع به کاهش تعهدات خود به طور تدریجی کردیم. آمریکایی ها باید ایران را قانع کنند که از این پس توافق را به طور کامل اجرا کنند، این مساله برای ایران بسیار مهم است زیرا آن ها پیش از این به تعهداتشان پایبند نبودند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران کشور قطر را برای مذاکرات انتخاب کرد گفت: مذاکرات چه در وین باشد چه قطر و چه عمان سیاست ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران ایجاد بهترین روابط با همسایگان است و اکنون نتیجه این سیاست را می بینیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала