میری: صادرات زغفران ایران در ماه های اخیر به شدت کاهش یافته است

© Flickr / m-botمقام ایرانی از کاهش شدید صادرات زغفران خبر داد
مقام ایرانی از کاهش شدید صادرات زغفران خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2022
اشتراک
فعال بخش خصوصی: فقط در فروردین ماه صادرات طلای سرخ 60 درصد کاهش یافته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، غلامرضا میری، فعال بخش خصوصی از کاهش شدید صادرات زعفران ایران در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: فقط در فروردین ماه صادرات طلای سرخ 60 درصد کاهش یافته است.
وی بافزود: تا پایان سال گذشته صادرات زعفران 19 درصد کاهش یافته است و در دی و بهمن و اسفند 1400 صادرات زعفران به ترتیب 58 درصد، 33 درصد و 38 درصد کاهش داشته است. میزان کاهش صادرات زعفران در فروردین و اردیبهشت 1401 به ترتیب 60 درصد و 19 درصد بوده است.
میری گفت که وقتی ارز حاصل از صادرات وارد کشور می‌شود صادرکنندگان باید آن را با قیمت 26 هزار تومان تحویل سامانه نیما بدهند در حالی که قیمت ارز در بازار آزاد 32 هزار تومان است بنابراین در همین مرحله فقط صادرکننده 9 میلیون و 600 هزار تومان زیان می‌کند ضمن اینکه برای آوردن ارز به کشور نیز باید 3 درصد هزینه شود. علاوه بر این عنوان شده که برای صادرات محصولات کشاورزی و در بحث آب مجازی نیز نیم درصد تعرفه برای زعفران اعمال شده است.
میری با اشاره به اینکه با توجه به شرایط فوق صادرکنندگان تمایلی به صادرات زعفران ندارند، تاکید کرد که قاچاقچی‌ها از این شرایط سو استفاده و زعفران را از کشور خارج می‌کنند و آن را 20 درصد زیر قیمت در بازارهای هدف به فروش می‌رسانند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала