تظاهرات در مقابل دادگاه عالی آمریکا علیه قانون لغو سقط جنین

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiتظاهرات در مقابل دادگاه عالی آمریکا علیه قانون لغو سقط جنین
تظاهرات در مقابل دادگاه عالی آمریکا علیه قانون لغو سقط جنین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2022
اشتراک
صدها معترض روز شنبه به دادگاه عالی ایالات متحده آمدند تا تصمیم قضات را برای لغو حکم نیم قرنی "رو در برابر وید" که حق زنان در قانون اساسی برای سقط جنین را به رسمیت می شناخت، محکوم کردند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، حکم گسترده دادگاه، با اکثریت ۶-۳ محافظه‌ کار، قرار بود زندگی آمریکایی‌ها را تغییر دهد، به طوری که تقریباً نیمی از ایالت‌ها قطعی یا محتمل می‌دانستند که سقط جنین را ممنوع می‌کنند.
[رو در برایر وید (Roe versus Wade) حکم تاریخی دیوان عالی ایالات متحدهٔ آمریکا در سال ۱۹۷۳ درخصوص قانونی‌شدن سقط جنین بود که در آن دیوان عالی حکم داد که قانون اساسی ایالات متحده آمریکا از آزادی زن برای انتخاب انجام سقط جنین بدون محدودیت‌ های مفرط دولتی حمایت می‌کند. این حکم باعث برچیده شدن بسیاری از قوانین فدرال و ایالتی در زمینه سقط جنین و برانگیختن بحث‌ های ادامه‌ داری در سطح ایالات متحده شد، از جمله در این خصوص که آیا سقط جنین باید قانونی باشد یا خیر، چه کسی باید در خصوص قانونی بودن سقط جنین تصمیم بگیرد، دیوان عالی در رسیدگی به پرونده‌ های مربوط به قانون اساسی از چه شیوه‌هایی باید استفاده کند و نقش دین و دیدگاه‌های اخلاقی در این تصمیم چه باید باشد. پرونده "رو در برابر وید" شکلی تازه به سیاست آمریکا داد و بخش زیادی از مردم این کشور را به دو دسته موافقان و حامیان سقط جنین و مخالفان سقط جنین (جنبش حامیان زندگی) تقسیم کرد و همزمان جنبش‌ های مردمی از سوی هر دو گروه شکل گرفت.]
قاضی محافظه‌ کار کلارنس توماس، پیشنهاد داد که استدلال دادگاه همچنین می‌تواند منجر به تجدیدنظر در احکام گذشته در مورد حمایت از حق پیشگیری از بارداری، قانونی کردن ازدواج همجنسگرایان در سراسر کشور و بی‌اعتبار کردن قوانین ایالتی منع رابطه جنسی همجنس‌ گرایان شود.
با گذشت روز، تعداد تظاهرکنندگان در خارج از دادگاه عالی به میزان قابل توجهی افزایش یافت. محوطه حصارکشی شده روبروی دادگاه عالی عمدتاً مملو از کسانی بود که خواهان حقوق سقط جنین بودند.
آلمان قانون سقط جنین را لغو می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.06.2022
آلمان قانون سقط جنین را لغو می کند
جمعیت پوسترهایی با شعارهایی مانند "دادگاه عالی را سقط کن" حمل می کردند. یکی از معترضان پلاکاردی را حمل می کرد که روی آن نوشته شده بود "اسلحه را محدود کنید، نه زنان را" با اشاره به تصمیم دیگر دادگاه عالی این هفته مبنی بر گسترش حقوق اسلحه.
اوایل بعدازظهر، یکی از حامیان حکم روز جمعه گفت: چیزی که مدافعان "بدن من، انتخاب من" دریافت نمی کنند این است که نوزاد سقط شده هرگز انتخابی نداشته است.
مردی که خود را آدام جان معرفی کرد، افزود: زندگی در رحم مهم است، اینطور نیست.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، که روز جمعه ناامیدی عمیق خود را از حکم دادگاه ابراز کرد، روز شنبه گفت که کاخ سفید بر نحوه اجرای ممنوعیت‌ها توسط ایالت‌ها نظارت خواهد کرد، زیرا مقامات دولت قبلاً اعلام کرده‌اند که قصد دارند با تلاش‌ ها برای ممنوع کردن قرص‌ هایی که برای سقط جنین دارویی استفاده می‌ شود مبارزه کنند.
بایدن گفت: این تصمیم توسط دولت ها اجرا می شود. دولت من بر نحوه اداره آنها و نقض یا عدم نقض قوانین دیگر تمرکز خواهد کرد. کاخ سفید همچنین اعلام کرد که هرگونه تلاش ایالت ها برای محدود کردن توانایی زنان برای سفر به خارج از ایالت خود برای سقط جنین را به چالش می کشد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، روز شنبه در تظاهراتی در غرب ایلینوی، حکم دادگاه عالی را ستود و آن را "پیروزی قانون اساسی، پیروزی حاکمیت قانون و مهمتر از همه یک پیروزی مادام العمر" خواند. او به مخاطبانش یادآوری کرد که در سال ۲۰۱۶ وعده انتخاباتی داد تا قضاتی را معرفی کند که "از معنای اصلی قانون اساسی دفاع کنند".
در همین حال، یکی از مقامات واتیکان آندریا تورنیلی، در سرمقاله ای نوشت که فعالان ضد سقط جنین باید نگران تهدیدات دیگری برای زندگی نیز باشند، مانند دسترسی آسان به اسلحه، فقر و افزایش نرخ مرگ و میر زایمان. برای محافظه‌کاران مسیحی که مدت‌ها برای سرنگونی "رو" مبارزه می‌کردند، حکم روز جمعه یک پیروزی ارزشمند و تا حدی نتیجه کارزار طولانی برای نصب قضات ضد سقط جنین در دادگاه عالی بود. این حکم از حمایت هر سه قاضی منصوب شده توسط ترامپ برخوردار بود که با افکار عمومی در تضاد است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала