تانکر توقیف شده ایرانی در یونان آزاد شد

© AFP 2023 / Atta Kenareتانکر توقیف شده ایرانی در یونان آزاد شد
تانکر توقیف شده ایرانی در یونان آزاد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2022
اشتراک
نفتکش حامل نفت ایران لانا که تحت پرچم روسیه حرکت می کرد و در ماه آوریل در نزدیکی جزیره اوبوئا توقیف شده بود، برای بررسی گواهی قابلیت دریانوردی عازم بندر پیره آتن شد و ممکن است به زودی دوباره حرکت کند.
به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه به نقل از پلیس بندری یونان، اعلام کرد: نفتکش روسی حامل نفت ایران که در اواسط آوریل در یونان به درخواست دادگستری آمریکا توقیف شده بود، می تواند کشتیرانی خود را از سر بگیرد و بررسی مدارک در ساعات آینده انجام خواهد شد.
یک منبع دیپلماتیک خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد که در پاسخ، آتن به آزادی نفتکش های یونانی توقیف شده توسط ایران امیدوار است.
در ۲۶ مه، سرویس مطبوعاتی وزارت امور دریایی و سیاست جزیره ای یونان تصمیم به انتقال نفت ایران به ایالات متحده را که توسط نفتکش لانا با پرچم روسیه حمل می شد، اعلام کرد.
بر اساس این گزارش، مقام‌ های یونان در تاریخ ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین ماه) نفتکش پگاس که سپس به "لانا" تغییر نام پیدا کرد را در امتداد جزیره "ائوبویا" در حالیکه حامل ۱۱۵ هزار تن نفت ایران بود توقیف کردند و سپس به درخواست وزارت دادگستری آمریکا، نفت این نفتکش به ایالات متحده منتقل خواهد شد.
آزاد شدن محموله نفتکش ایرانی توقیف شده در یونان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2022
آزاد شدن محموله نفتکش ایرانی توقیف شده در یونان
این اقدام آمریکا واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و تهران از سازمان بین‌المللی دریانوردی درخواست کرد که تا در این تصمیم دادگاه یونان مداخله کند.
در پی اعتراض‌ های ایران، یک دادگاه منطقه‌ای یونان دستور بازگشت نفت توقیف شده به ایران را در تاریخ۹ ژوئن (۱۹ خرداد ماه) صادر کرد اما چند روز بعد یک دادگاه جدید به طور موقت در پی درخواست یک شرکت قطعات یدکی یونانی که خواستار دریافت پول برای ارائه خدمات خاص به این نفتکش شده بود، عزیمت این نفتکش را ممنوع کرد.
روز ۱۹ خرداد ماه سه منبع آگاه گزارش کردند که یک دادگاه در یونان حکم اولیه دادگاه مبنی بر صدور مجوز برای ایالات متحده آمریکا به منظور مصادره بخشی از محموله نفت ایران در نفتکش ایرانی در امتداد ساحل یونان را لغو کرد.
سفارت ایران در آتن نیز با اشاره به لغو حکم مصادره نفت ایران از سوی دادگاه تجدیدنظر یونان اعلام کرد که تا اطمینان از اجرای کامل حکم، موضوع در دستورکار رایزنی‌های فشرده دو کشور باقی می‌ماند.
پس از آنکه دولت یونان اقدام به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های این کشور و تخیله محموله آن به درخواست آمریکا و انتقالش به نفتکشی دیگر کرد، جمعه شب ششم خرداد ماه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد. این دو کشتی در خلیج فارس، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده‌اند. هر دو کشتی با نام‌هایPrudent Warrior و Delta Poseidon و تحت پرچم یونان حرکت می‌کرده‌اند که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شدند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала