گزارش و تحلیل

دغدغه های همکاری ايران و روسيه از زبان سفیر ايران

© SputnikКазем Джалали
Казем Джалали  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.06.2022
اشتراک
در پی فشارهای اخیر غرب بر کشورهای ایران و روسیه، همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف به طور فعالی توسعه یافته است. اما برخی مسائل بسیار مهم همچنان باقی مانده است که ایرانیان و روس ها را نگران می کند.
کاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار ایران در فدراسیون روسیه در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک به سوالاتی در این زمینه پاسخ داد.
اسپوتنیک - با توجه به افزایش روابط سیاسی و اقتصادی بین دو ایران و روسیه آیا مساله افتتاح سرکنسولی ایران در سایر مناطق روسیه مثل سن پترزبورگ مطرح است؟
به طور کلی تاسیس سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سنت پترزبورگ ( لنینگراد) بعنوان دومین شهر مهم بعد از مسکو در فدراسیون روسیه می تواند در چشم انداز توسعه مناسبات دوجانبه از اهمیت فراوانی برخوردار باشد. لیکن این امر مستلزم انجام مقدمات، مذاکرات و توافقات دوجانبه و همچنین طی فرآیندهای قانونی است.
در حال حاضر دو کشور هر کدام دو کنسولگری در خاک یکدیگر دارند که در صورتی که ایران بخواهد کنسولگری دیگری در خاک روسیه تاسیس کند در ابتدا باید وارد مذاکره با دولت روسیه شده تا این مهم بررسی گردد.
اسپوتنیک - امکان افتتاح نمایندگی بازرگانی ایران در فدراسیون روسیه (شبیه نمایندگی بازرگانی روسیه در تهران) وجود دارد؟
ایران به توسعه مناسبات با روسیه علاقه مند است و این امر در همکاری‌های اقتصادی نیز مورد توجه ما قرار دارد. ما برای توسعه روابط اقتصادی خود با فدراسیون روسیه هر اقدامی که نیاز باشد، انجام خواهیم داد و در این‌ گونه موضوعات با دولت روسیه کاملا هماهنگیم. البته جمهوری اسلامی ایران نیز همانند فدراسیون روسیه رایزنی بازرگانی در روسیه دارد. باید متناسب با افزایش روابط بین دو کشور در دولت جدید، فعالیت‌های اقتصادی نیز توسعه پیدا کند. ما تمایل داریم که بخش‌های خصوصی و دولتی مانند اتاق بازرگانی و مرکز توسعه صادرات ایران، در روسیه دفتر داشته باشند و به صورت متقابل از حضور پررنگ تر بخش‌های اقتصادی روسیه در ایران نیز استقبال می‌کنیم.
کاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2022
جلالی: از تاسیس سرای تجاری ایرانی در روسیه استقبال می کنیم
اسپوتنیک - مساله تسهیل یا لغو روادید برای تجار روس و ایرانی در چه وضعیتی است؟
با توجه به دستورالعمل های موجود و تسهیلات ایجاد شده جهت صدور روادید برای شهروندان روسی اعم از روادید ورود و یا تجاری، در حال حاضر صدور روادید برای اتباع روسیه به سهولت انجام می شود. همچنین شایان ذکر است که در کلیه فرودگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران از جمله فرودگاه حضرت امام خمینی ره در تهران صدور روادید در مبدا برای اتباع روسی ظرف مدت کوتاهی صورت می‌پذیرد.
ما علاقمندیم تا زمینه های افزایش ارتباطات میان فعالان اقتصادی دو کشور را فراهم آوریم. هم اکنون فرآیند صدور روادید میان دو کشور به طرز چشمگیری تسهیل شده است. مذاکراتی هم پیرامون ایجاد مکانیسم های تسهیل کننده بیشتر در جریان است. در صورت آمادگی روسیه، ایران آماده است تا لغو روادید برای تجار دو کشور اجرایی شود. این موضوع تنها به فعالان اقتصادی ختم نمی شود. ما موافقتنامه لغو روادید گردشگری گروهی را برای مردم عادی نیز امضاء کرده ایم که قرار بود بعد از پایان کرونا این موافقت نامه اجرایی شود. ایران اکنون اعلام کرده که آماده اجرایی کردن این موافقت نامه است.
اسپوتنیک - آیا امکان افزایش پروازهای مستقیم بین ایران و روسیه (تهران –سوچی/ مشهد – کازان و .....) مطرح است؟
بله؛ قطعا. البته افزایش پرواز ها منطق خود را دارد. کارهای کارشناسی بر روی موضوع افزایش پروازها در حال انجام است. امیدوارم در آینده شاهد افزایش تعداد پرواز ها میان دو کشور باشیم. درخواست هایی برای ایجاد تنوع در پروازهای میان دو کشور وجود دارد که توسط مراجع ذیربط در حال بررسی است.
اسپوتنیک - بحث هم گرایی سیستم های بانکی میر و شتاب بین 2 کشور در چه وضعی است؟ آیا فرایند مذاکرات آغاز شده است؟
موضوع توسعه همکاری های بانکی و مالی میان ایران و روسیه از مدت‌ها قبل آغاز شده و پیشرفت های خوبی هم داشته است. اتصال کارت‌های میر و شتاب یکی از پروژه هایی است که مذاکرات آن از مدت ها قبل آغاز شده و به نتایج ملموسی هم رسیده است. تنوع همکاری بانکی میان دو کشور با هدف رفع موانع بر سر راه همکاری های اقتصادی دو کشور فعالانه در حال انجام است.
پس از سفر اخیر رییس گمرک ایران توافق‌های مهمی میان دو کشور انجام شد. از جمله آنکه به زودی کریدور سبز برای واردات کالاهای ایرانی برقرار خواهد شد. ما در این زمینه با طرف روسی به توافق رسیده‌ایم تا به زودی طی ماه‌های آتی این کریدور اجرایی شود. همچنین با توجه به ورود کالاهای ایرانی از مرز آذربایجان مقرر شده است که تفاهم نامه‌ای میان سه کشور ایران، آذربایجان و ایران منعقد شود تا این مسیر صادراتی تسهیل گردد.
اسپوتنیک - بحث تسهیل تعرفه و عوارض گمرکی برای واردات محصولات ایرانی به روسیه و محصولات روس به ایران در چه وضعیتی قرار دارد؟
رویکرد دولت روسیه پیرامون واردات کالاهای ایرانی از نظر ما مثبت ارزیابی می شود. مقامات دولتی در تلاش هستند تا موانع موجود را از سر راه بردارند. در مباحث گمرکی و موضوعات مربوط به استاندارد سازی و تطبیق قوانین داخلی دو کشور و همچنین آشنایی تجار دو کشور با قوانین کشورهای مقابل با جدیت در دست بررسی قرار دارد.
هیئت وزارت خارجه روسیه در تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2022
گزارش و تحلیل
سفر لاوروف به تهران؛ توافق ۲۰ ساله میان ایران و روسیه نزدیک است
اسپوتنیک - شرایط تسهیل و یا لغو رژیم روادید برای رانندگان ایرانی که محصولات ایرانی را با کامیون ها وارد می کنند در چه وضعیتی است؟
بر اساس اطلاع واصله، صدور روادید چند بار ورود و یک ساله روسیه برای رانندگان ایرانی، با استناد به نامه انجمن حمل و نقل بین المللی در سفارت این کشور در تهران انجام می شود.
به منظور تسهیل در مبادلات تجاری و حمل و نقل کالا بین ایران و روسیه و در راستای ایجاد تسهیلات لازم، هم اکنون روادید شش ماهه چند بار ورود برای رانندگان کامیون های روسی که به مقصد ایران کالا حمل می‌نمایند، صادر می گردد.
اسپوتنیک - وزیر نفت ایران اعلام کردند که دولت سیزدهم در صدد بالا بردن سطح تجارت بین 2 کشور تا 40 میلیارد دلار است. این در چه بازه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟ کدام حوزه های همکاری اقتصادی در اولویت قرار خواهند گرفت؟
اظهارات وزیر محترم نفت، ناظر به ظرفیت های بزرگ دو کشور برای توسعه همکاری هاست. دو کشور از ظرفیت و منابع بزرگی برخوردارند. زیرساخت های روابط دو کشور چنانچه به سمت پیوستگی متقابل حرکت کند، ما شاهد جهش قابل توجه در روابط اقتصادی مسکو و تهران خواهیم بود. البته نمی توان زمان دقیقی را برای تحقق این عدد در نظر گرفت، اما دسترسی به این حجم تجارت دور از ذهن نیست. مقامات دو کشور با سرعت قابل توجهی به سوی این هدف در حرکت هستند.
اسپوتنیک - در خصوص خرید غلات روسیه توسط ایران، سهمیه روسیه در تامین غلات در ایران چه اندازه است؟ برای تامین امنیت غذایی ایران و روسیه چه اقدامات و پروژه هایی مشترک وجود دارد؟
خوشبختانه در سال جاری جمهوری اسلامی ایران با خرید تضمینی گندم به قیمت مناسب از کشاورزان ایرانی، بخش مهمی از نیازمندی ها را تامین نموده است. برای تامین مابقی نیازمندی های کشور در زمینه غلات نیز نگرانی نداریم. مذاکرات خوبی با مقامات روسی نیز انجام شده است. جمهوری اسلامی ایران در تلاش است از بازار های متنوعی غلات وارداتی خود را تامین نماید. تا کنون در این زمینه اراده دولت روسیه برای همکاری ، مثبت ارزیابی می شود.
اسپوتنیک - افق‌های جدید همکاری اقتصادی ایران و روسیه چگونه است، در زمینه مهمترین سرفصل‌های مورد نظر طرفین توضیحاتی را بفرمایید.
همکاری های دو کشور در حوزه های اقتصاد دانش بنیان، صنعت، دارو و تجهیزات پزشکی، تامین لوازم و مصالح ساختمانی، دکوراسیون داخلی و گسترش و افزایش حجم صادرات محصولات کشاورزی و سرمایه گذاری در این زمینه از حوزه های جدیدی است که برای آنها برنامه ریزی شده است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2022
وزیر امورخارجه ایران: روسیه مانع توافق وین نیست
اسپوتنیک - با توجه به سیاست فشار بی سابقه غرب، در حال حاضر رسانه های غربی تلاش می‌کنند روسیه را مقصر تمامی اتفاقات جلوه دهند، از جمله کندی مذاکرات و یا عدم توافق برجام در وین. ایران در این خصوص چه نظری دارد و تلاش غرب برای خارج کردن روسیه از برجام و یا جایگزینی روسیه در این مذاکرات را چگونه ارزیابی می کنید؟
جمهوری اسلامی ایران از مواضع روسیه در مذاکرات هسته ای وین قدردانی می‌کند. ما از حمایت روسیه و رای منفی آن به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تشکر می‌کنیم. ایران در موقعیت های مختلف نیت مثبت خود را برای تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داده است و تلاش نموده تا اطلاعات فنی دقیقی را جهت همکاری کامل با آژانس فراهم آورد. ایران همچنان به همکاری با آژانس متمایل است و نمی­ خواهد تا تنش ها تشدید شود. در عین حال آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز باید به عنوان یک نهاد فنی و تخصصی به وظایف خود عمل کند نه آنکه بر مبنای رویکردهای سیاسی و همسو با منافع برخی کشورها گزارش‌های خود را تنظیم نماید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала