پاکسازی اقیانوس با کمک ماهی رباتیک +فیلم

© Sputnik / Anton Denisovاقیانوس، ماهی
اقیانوس، ماهی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2022
اشتراک
پژوهش: این ربات از نور لیزر استفاده می‌کند تا دم خود را بچرخاند و بدنه‌ای دارد که می‌تواند مولکول‌های موجود در میکروپلاستیک‌ها را جذب کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تارنمای "اکو واچ"، دانشمندان "دانشگاه سیچوآن" (Sichuan University) چین، رباتی به شکل ماهی ساخته‌اند که می‌تواند قطعات ریز زباله‌های پلاستیکی را جمع‌آوری کند. این ربات از نور لیزر استفاده می‌کند تا دم خود را بچرخاند و بدنه‌ای دارد که می‌تواند مولکول‌های موجود در میکروپلاستیک‌ها را جذب کند و باعث می‌شود هنگام شنا کردن به آن بچسبند.
در ساخت این ماهی رباتیک تا حدودی از زندگی دریایی الهام گرفته شده است. بدن متحرک آن، ساختاری شبیه به یک ماده طبیعی قوی و انعطاف‌پذیر دارد که در سطح داخلی صدف یافت می‌شود. این سطح داخلی، "مادر مروارید" (Mother-of-pearl) نامیده می‌شود.
طول روبوماهی جدید، تنها ۱۵ میلی‌متر است. طراحی هوشمندانه روبوماهی به آن امکان می‌دهد تا با استفاده از منبع نور به عنوان نیروی خود، در همه جهت‌ها شنا کند. هنگامی که لیزر به دم ماهی تابیده می‌شود، شکل ماده سازنده را تغییر می‌دهد و به خم شدن آن منجر می‌شود. انجام دادن این کار برای چندین بار متوالی باعث می‌شود که دم ماهی بچرخد و روبوماهی بتواند تا ۲.۶۷ برابر طول بدن خود در ثانیه شنا کند.
همه اقلام حاوی پلاستیک می‌توانند زباله‌های پلاستیکی در مقیاس میکروسکوپی را منتشر کنند که به آنها میکروپلاستیک گفته می‌شود. این قطعات کوچک که اندازه آنها به کمتر از پنج میلی‌متر می‌رسد، در کف دریا جمع می‌شوند. موجودات دریایی ممکن است میکروپلاستیک‌ها را با غذا اشتباه بگیرند و این مواد در دستگاه گوارش آنها گیر کنند. از آنجا که پوشش برخی از پلاستیک‌ها تحلیل می‌رود، می‌تواند مواد شیمیایی سمی را در آب منتشر کند و به مسمومیت جانداران دریایی منجر شود.
هیچکس دقیقا نمی‌داند چقدر پلاستیک در اقیانوس‌های جهان وجود دارد. آمار منتشرشده در سال ۲۰۱۵ نشان داد که سالانه بین ۴.۸ تا ۱۲.۷ میلیون تن پلاستیک به دریاها وارد می‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала