گزارش و تحلیل

توافق لحظه آخری ایران و آمریکا می تواند نقشه های اسرائیل واعراب را به هم بزند

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2022
اشتراک
علیرغم همه اخباری که درباره نا موفق بودن تلاش ها برای رسیدن به نتیجه ای از گفتگوهای وین را منعکس می کند اما ظاهرا تلاش های پشت پرده وغیر علنی همه را به رسیدن به یک توافق در وین بسیار نزدیک کرده.
طبق گفته برخی محافل دیپلماتیک ظاهرا طرفهای 1+4 به یک توافق بینا بینی بین ایران وآمریکا بر سر بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و همچنین بازگشت ایران به انجام تعهداتش نزدیک شده اند و اگر به یکباره چند روز دیگر شنیدیم همه به وین می روند تا توافقی را امضا کنند خیلی نباید شوکه بشویم.
هیاهوی رسانه ای اسرائیلی درباره سفر مرتقبه بایدن به منطقه هم ظاهرا بسیاری توخالی می باشد و برای مصرف داخلی درون اسرائیل است.
از ماجرای سناریوهای قهرمانانه ای که برای سازمان های اطلاعاتی و امنیتی خود در ترور شخصیت های ایرانی و یا جلوگیری از کشته شدن توریست های اسرائیلی مطرح می شود تا طرح های عملیاتی که نیروهای مسلح آنها در حال آماده شدن برای انجام آن بر علیه ایران می باشند تا در نهایت بحث ایجاد یک ائتلاف کذایی عربی اسرائیلی برای مقابله با ایران، همه اش صداهای مشت زدن روی طبل خالی بیش نیست.
طرح جریان ایجاد ائتلاف کذایی برای مقابله با ایران از سال 2004 میلادی یعنی چیزی حدود 18 سال پیش شروع شده و تا به حال بی حاصل مانده چون آنهایی که باید در این ائتلاف شرکت کنند هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند و مضاف بر اینها هیچ کدام اینها در حدی از اختلاف با ایران نیستند که برای دشمنی با ایران بخواهند وارد ائتلافی شوند که هدف اش فقط مقابله با ایران باشند.
نتانیاهو مطمئن است که می تواند دولت جدید اسرائیل را تشکیل دهد و رهبری کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.06.2022
نتانیاهو مطمئن است که می تواند دولت جدید اسرائیل را تشکیل دهد و رهبری کند
چه بسا حتی بسیاری از این کشورها به صورت زیر پوستی ترجیح می دهند که با ایران بر علیه دشمنان مسلمانان و علی الخصوص اسرائیل ائتلاف کنند و یا حتی با ایران در مقابله با اسرائیل همسو می باشند.
به عنوان مثال می گویم عراق یا پاکستان یا حتی ترکیه و اردن و مصر یا کویت و قطر و عمان و حتی امارات عربی متحده.
حدود هشت سال پیش بود که عربستان سعودی 43 رهبر کشورهای اسلامی را برای ملاقات با ترامپ به ریاض دعوت کرد و همان جا اعلام کردند که بنا است یک ائتلاف بر علیه ایران تشکیل دهند و رهبران این کشورها هدایای بسیار بسیار ارزشمندی از سعودی ها بابت همراهی شان با عربستان دریافت کردند اما همین که به پایتخت های خود برگشتند اعلام کردند که حاضر نیستند در چنین ائتلافی شرکت کنند.
به هر حال جریان عملیاتی که اسرائیلی ها ادعا می کنند در حال آماده شدن برای آن هستند هم در صورتی که اسرائیلی ها توانمندی انجام آن را داشتند و یا اینکه هزینه این عملیات برای اسرائیل بسیار زیادتر از سود آن نبود قطعا تا به حال انجام شده بود.
ماجرا در این نست که اسرائیلی ها تسلیحات مورد نیاز برای انجام این عملیات را ندارند و یا اینکه مثلا آمریکایی ها موافق چنین عملیاتی نیستند.
ماجرا در این است که اینها به خوبی می دانند که احتمال موفقیت چنین عملیاتی کمتر از ۱۰ درصد است و انجام چنین عملیاتی می تواند توجیه ومشروعیت قانونی به ایران بدهد که به آن واکنش نشان دهد و به احتمال ۹9 درصد واکنش ایران برای اسراییل ویران کننده خواهد بود.
روسیه حملات اسرائیل به فرودگاه دمشق راغیرقابل قبول می داند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2022
روسیه حملات اسرائیل به فرودگاه دمشق را غیرقابل قبول دانست
در باره جریان ترورهای اسراییلی ها نیز باید گوشزد کرد که شاید اسراییلی ها موفق می شوند هر از گاهی یک نفر را در ایران شهید کنند اما نباید فراموش کرد که ایرانی ها از کانال مقاومت فلسطین جمعا صدها برابر تلافی می کنند.
در باره هیاهوی مربوط به توریست های اسراییلی هم که باید گفت همه آنهایی که دست اندرکار هستند می دانند که اسراییلی ها این هیاهو را راه انداختند تا چند جاسوس خود که در پوشش توریست در ترکیه بودند را قاطی توریست ها کنند و آنها را از ترکیه خارج کنند، در واقع آنها حاضر شده اند جان چند هزار اسرائیلی را به خطر بیاندازند تا دو سه تروریست خود را که لو رفته اند نجات دهند، نه اینکه دنبال آن هستند که بخواهند جان آن چند هزار توریست را نجات دهند.
در این شرایط هم می بینیم که دولت اسرائیل هم از هم پاشیده و اگر بایدن بخواهد به اسرائیل سفر کند مجبور است با یک نخست وزیر لنگ (مصطلح سیاسی است) ملاقات کند، در باره عربستان سعودی هم که همه می دانند موضع بایدن نسبت به عربستان چیست.
تنها هدف بایدن از سفر به منطقه و عربستان سعودی این است که عربها را مجاب کند تا هزینه ماجراجویی های آمریکا در شرق اروپا را متقبل شوند و با تزریق نفت و گاز موجبات کاهش قیمت نفت و بالطبع ضرر کردن خودشان را تقبل کنند.
نقطه سر خط.
بایدن حتی یک هدف کوچک دیگر هم از این سفر ندارد.
همه چیز های دیگری که در رسانه های همسو با اسرائیل در رابطه با سفر بایدن مطرح می شود هم صحت ندارد، چرا که اکثر کشورهایی که قرار است در کنفرانس ریاض شرکت کنند و اسرائیلی ها گفته اند که می خواهند آنها را در ائتلاف بر علیه ایران قرار دهند پیشاپیش با ایرانی ها چه به صورت علنی چه به صورت غیر علنی تماس گرفته اند و تاکید داشته اند که چنین نخواهد شد.
در ضمن اینکه مثلا سیستم های راداری و دفاعی اینها با اسرائیل متصل باشد هم موضوع جدیدی نیست و همه کارشناسان نظامی می دانند که این سیستم ها سالها است با هم متصل می باشد و هر جا که سیستم های راداری آمریکایی در منطقه وجود دارد این سیستم ها با اسرائیل در ارتباط هستند.
حال نکته جالب اینجاست که علیرغم همه این هیاهو ظاهرا نقشه دومی که دولت آقای بایدن دنبال آن می باشد این است که با ایران به توافق برسد و اگر بتوانند با ایران به توافق برسند حتی یک ثانیه قبل از سفر بایدن به منطقه خاورمیانه شده باشد قطعا آمریکایی ها همه برنامه های سفر را تغییر خواهند داد و موضع بایدن نسبت به این کشورها تغییر خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала