احتمال خرید جنگنده‌ های انگلیسی به جای اف-‌۱۶ توسط ترکیه

© AFP 2023 / Patrick Linاحتمال خرید جنگنده‌ های انگلیسی به جای اف-‌۱۶ توسط ترکیه
احتمال خرید جنگنده‌ های انگلیسی به جای اف-‌۱۶ توسط ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2022
اشتراک
یک فرمانده نیروی هوایی ترکیه ماه گذشته میلادی به انگلیس رفته و جنگنده‌های "یورو فایتر تایفون" را مورد بررسی قرار داد؛ اقدامی که در دولت ترکیه بحثی داخلی بر سر خرید این جنگنده‌ها به راه انداخته است.
به گزارش اسپوتنیک، منابع آگاه به میدل ایست آی گفتند که اگر درخواست ترکیه از آمریکا برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ به سرانجام نرسد، ممکن است آنکارا به خرید جنگنده‌های یورو فایتر تایفون متمایل شود.
حسن کوچوکاکویوز فرمانده نیروی هوایی ترکیه، ماه گذشته میلادی به انگلیس - تولیدکننده اصلی کنسرسیوم یوروفایتر - سفر کرده با مایکل وینگستون، همتای انگلیسی خود دیدار کرد.
یک منبع آگاه گفت: جنگنده‌های تایفون بسیار خوب و دارای کیفیت عالی هستند. آن‌ها می‌توانند تا زمانی که جنگنده‌های نسل پنجم به دستمان برسد و "تی‌اف-ایکس" را در ترکیه تولید کنیم، جایگزین موقتی باشند، البته در صورتی که اف-۱۶ به دستمان نرسد.
در ماه سپتامبر، ترکیه نامه‌ای به آمریکا ارسال کرد که در آن خواستار دریافت ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ و ۸۰ کیت بروزرسانی شد. این پس از آن اتفاق افتاد که آنکارا دو سال پیش به دلیل خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه، از برنامه خرید جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵ حذف شد.
منابع آگاه در آمریکا می‌گویند که دولت این کشور با فروش اف-۱۶ به ترکیه موافق است، اما موافقت خود را پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ ترکیه اعلام خواهد کرد، چرا که واشنگتن نمی‌خواهد به پیروزی مجدد رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه کمک کند.
با این حال، تهدید نظامی اخیر ترکیه علیه کردهای شمال سوریه و مخالفت با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، ممکن است روند خرید اف-۱۶‌ها را پیچیده و زمانبر کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала