توافق کابل و تهران درباره تامین حقابه ایران

© وزارت خارجه افغانستانتوافق ایران و افغانستان درباره تسریع عملیات نوسازی گذرگاه مرزی دو کشور
توافق ایران و افغانستان درباره تسریع عملیات نوسازی گذرگاه مرزی دو کشور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2022
اشتراک
رسانه: وزارت انرژی و آب حکومت طالبان متعهد شده است که حقابه ایران را مطابق معاهده یاد شده تامین کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تارنمای "طلوع نیوز" افغانستان، وزارت انرژی و آب حکومت طالبان متعهد شده است که حقابه ایران را مطابق معاهده یاد شده تامین کند.
در همین حال، وزارت انرژی و آب حکومت طالبان افغانستان اعلام کرده است که به زودی کار ساخت بند کمال خان نهایی خواهد شد. رییس آب‌های فرا مرزی وزارت انرژی و آب کابل می‌گوید که در بیست و پنجمین نشست آب هیرمند در تهران، توافق شده است که سال جاری یک سال آبی غیر نرمال است و هر دو کشور برای عملی شدن کامل معاهده آب هیرمند، باید تلاش کنند.
مرز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2022
تنش‌های مرزی بین ایران و افغانستان
بر اساس معاهده هیرمند در سال ۱۳۵۱، حقابه ایران در سال‌های آبی نرمال تعیین شده و تشخیص سال آبی نرمال نیز ایستگاهی در بالادست سد کجکی و ماهانه معادل ۸۲۰ میلیارد مترمکعب آب است.
برکت الله آریوبی، رییس آب‌های فرامرزی وزارت انرژی و آب گفته است که هر دو کشور توافق کرده اند که برای پرداخت حقابه مطابق به معاهده آب هیرمند، تاسیسات مشترک و ایستگاه های اندازه‌گیری آب می‌سازند.
مسئله حقابه ایران از رودخانه هیرمند دارای قدمتی ۱۰۰ ساله است. هیرمند از مکانی در نزدیکی شهر کابل سرچشمه می‌گیرد و وارد سدی به نام کجکی می‌شود و در واقع فاصله ۷۰۰ کیلومتری رودخانه از مرز ایران، محل اندازه گیری حقابه ایران است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала