چرا ایران قصد واردات خودروهای چینی را دارد؟

© IRNAخودرو
خودرو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.06.2022
اشتراک
کارشناس: مسائل صنعت خودرو کشور مربوط به امروز و دیروز نیست و شاید بیش از پنجاه سال است که این مسائل وجود دارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت اظهار داشت که مسائل صنعت خودرو کشور مربوط به امروز و دیروز نیست و شاید بیش از پنجاه سال است که این مسائل وجود دارد، اما این موارد یک بار برای همیشه باید حل‌وفصل شوند. خودروهای وارداتی تنها خودروهای چینی نیستند و خودروهای اقتصادی اروپایی زیر ۱۰ هزار دلار نیز وجود دارد و گفت‌وگوهایی نیز برای انجام این کار آغازشده است.
وی در رابطه با واردات خودرو گفت: " ما بر واردات خودروی اقتصادی تأکید داریم یعنی خودروهایی که زیر ده هزار دلار باشند؛ زیرا می‌خواهیم پژو، سمند و تیبا را از رده خارج کرده و خودروهایی مانند تارا و شاهین که قیمت‌های بالاتری نسبت به خودروهای اقتصادی دارند را جایگزین کنیم، پس لازم است برای قشری از جامعه که خودروهایی ارزان‌تر می‌خواهند محصول داشته باشیم، بنابراین در این آیین‌نامه تمرکز ویژه کردیم که خودروهای اقتصادی ارزان‌تر وارد شود تا هم نیاز مردم را پوشش دهند و هم به‌تدریج به سمت ساخت داخل برویم و نقص ترکیب محصولات داخلی را با از رده خارج کردن خودروهایی باقیمت پایین اما بی‌کیفیت و جایگزین کردن یک خودروی اقتصادی باکیفیت، برطرف کرده و سبد محصولات را کامل کنیم.
ایران قصد دارد قطعات خودرو ساخت خود را با فولاد روسیه مبادله کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2022
ایران قصد دارد قطعات خودرو ساخت خود را با فولاد روسیه مبادله کند
پس از تحریم‌هایی که بر روسیه اعمال شد، جلساتی با شرکت‌های روسی برگزار شد و آنان به‌شدت علاقه‌مند به واردات قطعه از ایران هستند و گفت‌وگوها بین شرکت‌های ایرانی و روسی در حال انجام بوده و نقش وزارت صمت در آن تسهیلگری است".
وی در ادامه عنوان کرد: "بنده از سال ۱۳۸۶ مجری طرح خودروهای فرسوده بودم، بنابراین به‌طور مستقیم با صنعت خودرو ارتباط داشتم و در آن زمان برای نخستین بار طرح فروش خودروهای فرسوده به‌طور جدی و عملیاتی اجرا شد و در طول یک سال بیش از ۲۲۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد درحالی‌که تا آن زمان تنها ۴۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج‌شده بود.
سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شدٰ اما امسال برای تولید حداقل ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی کردیم و طبق این برنامه جلو می رویم.
از خودروهایی که وارد خط می‌شوند، چند مورد به‌طور کامل از خط خارج‌شده و چند مورد به‌عنوان خودروی ناقص وارد پارکینگ می‌شوند؛ امروز هم ایران‌خودرو و هم سایپا هر دو صد درصد عبور مستقیم خودرودارند، یعنی خودرو در خط کامل بیرون آمده و وارد پارکینگ نمی‌شود درحالی‌که دریک زمانی این رقم به ۱۸ درصد کل تولیدات هم رسیده بود؛ البته به‌طور دقیق میانگین تولید خودروی کامل سایپا بالای ۹۰ درصد و ایران‌خودرو از اوایل خردادماه به بالای ۹۵ درصد رسیده است.
بزرگراه مریدین با سرمایه 600 میلیارد روبل از چین به سمت ایران تغییر مسیر می دهد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2022
بزرگراه مریدین با سرمایه 600 میلیارد روبل از چین به سمت ایران تغییر مسیر می دهد
در چند سال گذشته خودروسازان بزرگ دنیا با نزدیک به ۲۰ میلیون کاهش تولید روبه‌رو شدند یا بسیاری از کشورهایی که در صنعت خودرو پیشرفته هستند در فواصل طولانی اقدام به فروش خودرو می‌کنند
از ابتدای امسال تا ۱۸ خردادماه، ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو تحویل‌شده است درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو تحویل‌شده است، یعنی ۳۱ درصد رشد تحویل خودرو را شاهد بودیم.
از ابتدای امسال تا ۱۸خردادماه تعداد خودروهای ناقص کف ۱۴۷ هزار دستگاه بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۷ هزار دستگاه بوده است، یعنی ۶۵ درصد کاهش خودروهای کف را شاهد بودیم و کاهش تولید خودروهای کف به این معنی نظم یافتن تولید و زنجیره تولید است.
در ماه‌های آبان و آذر سال گذشته، تعداد خودروهای کف ۱۷۰ هزارر دستگاه بود و به یک مسئله ملی تبدیل‌شده بود به‌طوری‌که نهادهای نظارتی نسبت به این مسئله اخطار دادند و پیگیری کردند.
امسال در این مقطع تولید ۱۴۴ هزار دستگاه خودرو کامل شده است درحالی‌که سال گذشته به آمار به ۳۸ هزار دستگاه خودرو رسید".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала