ایران همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کند

© Photo / IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.06.2022
اشتراک
وزارت خارجه ایران: اگر آمریکا تعهداتش ذیل برجام را انجام بدهد و تحریم ها علیه ملت ایران را لغو کند، براساس ابتکار ایران می‌توانیم توافق را نهایی کنیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از وزارت خارجه ایران، سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی در مورد پیشنهادات ایران به آمریکا قبل از صدور قطعنامه گفت: "همانطور که آقای امیر عبداللهیان گفتند ایران قبل از صدور از قطعنامه تمام تلاشش این بود که مسیر توافق را هموار کند. قبل از اجلاس شورای حکام و صدور قطعنامه ایران مجددا تلاش کرد مسیر توافق را هموار کند".
وی تأکید کرد: "در تمامی این مدت ابتکارات ایران بوده که به رغم کارشکنی‌ها و اتلاف انرژی که آمریکا از ما و بقیه تلف کرده است تلاش کردیم مسیر مذاکرات را جلو ببریم. قبل از نشست شورای حکام ابتکار ایران از طریق بورل به گوش طرف مقابل رساندیم و برای اولین بار از طریق دو وزیر خارجه این ابتکار و پیشنهاد ایران منتقل شد و نقشه راهی داده شد ولی آمریکا مجددا تصمیم گرفت این توافق را عقب بیندازد.
با این برداشت غلط و توهم که اهرم‌سازی می‌کند به شورای حکام رفت که البته پاسخ ایران قاطع و متناسب بود. مسیر همان مسیر دیپلماسی است.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2022
جنجال‌ها و فریب‌ها در رابطه با برجام
اگر آمریکا تعهداتش ذیل برجام را انجام بدهد و تحریم ها علیه ملت ایران را لغو کند، براساس ابتکار ایران می‌توانیم توافق را نهایی کنیم.
ایران همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کند این قطار از ریل خود خارج نشده است ما در این نقطه قرار داریم چون آمریکا از برجام خارج شده و فشار حداکثری را اعمال کرد، که به تعبیر خودشان به شکست مفتضحانه منتج شد. طرف آمریکایی باید هر چه زودتر به مسیر امضای توافق برگردد،برای یک توافق خوب و پایدار و موثر آماده هستیم".
وی در مورد عملکرد یکساله وزارت امورخارجه گفت: "معطل نکردن وظایف وزارت خارجه به مذاکرات هسته ای در قالب خنثی سازی تحریم ها را پیگیری کردیم ،مهمترین اولویت وزارت خارجه همسایه محوری بود، بیشترین رفت و آمدها را با همسایگان داشتیم.حجم روابط تجاری ایران با همسایگان در برخی حوزه ها ۴ برابر شده است.
در حوزه کنسولی بعد از چندین سال شورای عالی ایرانیان به ریاست جمهور برگزار شد و کار ایرانیان نظم گرفت".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала