وزیر کشور انگلیس با استرداد آسانژ به آمریکا موافقت کرد

© AFP 2023 / Ben Stansallوزیر کشور انگلیس با استرداد آسانژ به آمریکا موافقت کرد
وزیر کشور انگلیس با استرداد آسانژ به آمریکا موافقت کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2022
اشتراک
وزیر کشور انگلیس استرداد آسانژ بنیانگذار ویکی لیکس به آمریکا را تایید کرده است. 175 سال زندان در امریکا در انتظار وی خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای در توییتر نوشت، پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا با استرداد جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس به ایالات متحده آمریکا موافقت کرده است، جایی که وی با 175 سال زندان مواجه می شود.
در این بیانیه آمده است: "وزیر کشور با استرداد ... جولیان آسانژ به ایالات متحده موافقت کرد، جایی که وی با 175 سال زندان مواجه می شود".
این سازمان این تصمیم را "روز سیاه" آزادی بیان نامید و قول داد تصمیم وزیر کشور را به چالش بکشد. به گفته پاتل، آسانژ دو هفته فرصت دارد.
نگرانی روسیه از حملات ترکیه به مواضع نیروهای کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2022
واکنش تند مسکو به تصمیم دادگاه لندن برای استرداد آسانژ به آمریکا
دادگاه وست مینستر در لندن پیشتر حکم استرداد آسانژ به آمریکا را صادر کرده بود. قرار بود تصمیم نهایی در مورد استرداد توسط رئیس وزارت کشور انگلیس گرفته شود. دفاع بعداً درخواستی را به پاتل ارائه کرد تا مانع استرداد او به ایالات متحده آمریکا شود.
جولیان آسانژ به دلیل مطالبی که در آن اقدامات غیرقانونی ایالات متحده در جریان عملیات نظامی در خاورمیانه را افشا می کند، شهرت جهانی دارد. در سال 2010، این سایت تصاویر محرمانه ارتش ایالات متحده را منتشر کرد که نشان می داد حداقل 18 غیرنظامی در حمله بالگردهای ایالات متحده در سال 2007 در بغداد کشته شدند. علاوه بر این، 250 هزار سند دیپلماتیک آمریکایی در این پورتال منتشر شد.
در سال 2010، آسانژ در سوئد به تجاوز و آزار و اذیت متهم شد، اما این پرونده 9 سال بعد بسته شد.
بنیانگذار ویکی لیکس از ترس استرداد، از ژوئن 2012 در سفارت اکوادور در لندن مخفی شده است. وی در 11 آوریل 2019 به درخواست ایالات متحده بازداشت شد و از آن زمان در زندان فوق امنیتی بلمارش به سر می برد. آسانژ توسط طرف آمریکایی از جمله توطئه برای هک کامپیوترهای دولتی و نقض قوانین جاسوسی متهم شده است.
سپس در سال 2019 گزارش شد که بریتانیا آسانژ را به کشورهایی که مجازات اعدام در آنها وجود دارد (یعنی در ایالات متحده آمریکا) مسترد نخواهد کرد. اما مواد دادستانی آن را پیش بینی نمی کند: برای هر مورد، روزنامه نگار تا ده سال حبس دارد و برای توطئه برای هک رایانه حداکثر مجازات پنج سال زندان است. اما جمع آنها به 175 سال می رسد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала