تهران یک شهر کاملا حاشیه نشین +عکس

© Sputnik / Arina Topolevaارزان شدن مسکن در تهران + آخرین قیمت ها
ارزان شدن مسکن در تهران + آخرین قیمت ها  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2022
اشتراک
گرانی مسکن و هر متر مربع خانه در تهران منجر به حاشیه‌نشینی در تهران بزرگ شده است.
به گزارش اسپوتنیک، اردشیر گراوند، جامعه شناس، در یک گفت‌وگوی خبری در رابطه با حاشیه‌نشینی در تهران، مهاجرت و آثار مخرب آن گفت: "مهاجرت در ایران چند مرحله دارد. موج اول، با مهاجرت، از کل کشور به چند شهر برخوردار صورت می‌گیرد. در موج دوم، مردم از شهرستان‌های کوچک به مراکز استان‌ها می‌روند و در موج سوم، مردم از روستاها و شهرستان‌های کوچک به شهرستان‌های بزرگ مهاجرت می‌کنند. اما در این میان، در موج چهارمی وجود دارد که افراد از تهران به شهرستان‌های حاشیه‌ای سرریز می‌شوند. اینجا مهاجرت اول به دلیل توسعه یافتگی و موج چهارم، به دلیل تنش اقتصادی رخ می‌دهد."
گراوند در ادامه عنوان کرد: "یکی از عواقب بد مهاجرت، به هم ریختن نسبت جنسی است. در حال حاضر در تهران، به ازای هر ۹۸ مرد، ۱۰۰ زن وجود دارد که این موجب فساد اخلاقی، تاخیر در ازدواج و به وجود آمدن خانواده‌های یک نفره می‌شود. در این نسبت جنسی باید به ازای هر ۱۰۳ مرد، ۱۰۰ زن وجود داشته باشد. این نسبت آنقدر اثرگذار است که به محض اینکه به هم بخورد، به سلول سرطانی در جامعه تبدیل می شود. این عدم تناسب، مهم‌ترین نهاد زندگی بشر که خانواده است را به خطر می‌اندازد."
این جامعه‌شناس معتقد است در وهله اول، مسئولان کشور، باید برای مهاجرت‌های داخلی برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و بعد، خود مردم باید همت کنند، بمانند و شهرشان را آباد کنند. وی همچنین در خصوص مهاجران افغان نیز گفت: "آن‌ها ارباب فعالیت‌های ایران هستند. مهاجران افغان حاشیه نشین نیستند؛ بلکه در متن هستند. روزگاری، این افراد فقط کارگری بلد بودند؛ اما الان کار با ابزار بلد هستند. ۵ سال آینده، نمی‌توان افغانی‌های تهران را مدیریت کرد."
اردشیر گراوند در پایان افزود: "اگر شرایط به گونه‌ای پیش برود که ایرانی در رسته‌های شغلی پر درآمد کار کنند، خیلی هم خوب است که افغانستانی‌ها نیز در ایران باشند و کار کنند؛ ولی اگر قرار باشد ایرانی‌ها گرسنه باشند و آنها کارگری را هم به عهده بگیرند خطرناک است و روزی به یک مسئله امنیتی تبدیل می‌شود. اگر امروز کارگران ساختمانی افغانستانی تحصن کنند، صنعت ساختمان ایران می خوابد، چراکه ما مهارت را از دست داده‌ایم."
بسیاری از کاربران فقر را عامل اصلی حاشیه‌نشینی در پایتخت می‌دانند و معتقدند که حاشیه‌نشینی در بسیاری از مناطق تهران وجود دارد. این کاربران ضمن ابراز نگرانی از موضوع افزایش افعانستانی‌ها در تهران و برخی شهرهای ایران، عنوان می‌کنند بایستی کارشناسان امور شهری، جامعه شناسان و فعالان اجتماعی با به کارگیری راهکارهایی در کاهش حاشیه‌نشینی و تبعات آن و همچنین وضعیت افعانستانی‌ها در ایران اقداماتی موثر انجام دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала