نشانه های حیات در سیاره زهره رد شد

© AP Photo / NASA / JPL-Caltechنشانه های حیات در سیاره زهره رد شد
نشانه های حیات در سیاره زهره رد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2022
اشتراک
Nature Communications: وجود موجودات گوگرد خوار در زهره غیرممکن است.
به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان دانشگاه کمبریج در بریتانیا فرضیه وجود موجودات زنده ای که ترکیبات گوگردی را در جو زهره می خورند را رد کردند. این در مقاله ای که در مجله Nature Communications منتشر شده گزارش شده است.
پرسش از وجود حیات در زهره پس از آن مطرح شد که اخترشناسان گزارش دادند که مقادیر زیادی فسفین در جو فوقانی سیاره یافت شده است. در زمین، یکی از منابع فسفین همراه با موجودات زنده، فعالیت های آتشفشانی است، اما تعداد آتشفشان های فعال روی زهره برای توضیح این ناهنجاری کافی نیست. بنابراین، برخی از کارشناسان معتقدند که فسفین مرموز ممکن است نشانه ای از زندگی باشد، با وجود شرایط بسیار شدید در این سیاره. علاوه بر فسفین، کاهش غیرقابل توضیح سطح دی اکسید گوگرد در اتمسفر فوقانی نیز نشانه احتمالی حیات در نظر گرفته می شود.
محققان مدل هایی از واکنش های بیوشیمیایی ایجاد کرده اند که در آن دی اکسید گوگرد (SO2) به عنوان یک منبع انرژی بالقوه برای فعالیت حیاتی میکروارگانیسم ها عمل می کند. بر روی زمین، بیشتر SO2 اتمسفر از انتشارات آتشفشانی ناشی می شود. در زهره، سطوح بالای SO2 مشخصه لایه های زیرین پوشش ابر است و در ارتفاعات بالا، محتوای دی اکسید گوگرد به دلیل نامعلومی کاهش می یابد.
همانطور که مدل ها نشان داده اند، واکنش های متابولیک می تواند منجر به کاهش سطح SO2 شود، اما تنها به دلیل سنتز تعداد زیادی از محصولات جانبی که مشاهده نمی شوند. بنابراین، هیچ مدرکی مبنی بر وجود موجودات زنده ای که از گوگرد تغذیه می کنند در ابرهای زهره وجود ندارد. با این حال، نتایج احتمال وجود حیات در سیارات فراخورشیدی را با شرایط شدید مشابه در زهره رد نمی کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала