گزارش و تحلیل

دیدار هیئت تجاری ترکمنستان با وزیر صمت

CC BY 4.0 / IRNA / سید رضا فاطمی امین
سید رضا فاطمی امین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2022
اشتراک
موافقت با ایجاد مرکز تجاری تهران-عشق‌آباد.
عصر امروز سه شنبه 24 ام خرداد یک هیئت بلندپایه اقتصادی از کشور ترکمنستان به ریاست "باتیر آتدایف" معاون رییس کابینه وزرای ترکمنستان با حضور در محل وزارت "صنعت، معدن و تجارت" جمهوری اسلامی ایران، با سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت این کشور دیدار و گفت‌ و گو کرد.
طرفین ضمن تأکید بر حمایت از بازرگانان دو کشور در راستای تسهیل و تسریع روابط تجاری، مقرر کردند کارگروهی برای ترسیم نقشه راه یک ‌ساله همکاری‌ها تشکیل و مرکز تجاری تهران-عشق‌آباد ایجاد شود.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، وزیر صمت جمهوری اسلامی ایران در استقبال از پیشنهادات معاون رییس کابینه وزرای ترکمنستان مبنی بر ایجاد مرکز تجاری مشترک، گفت:
ما در 16 کشور مرکز تجاری ایجاد کردیم و این روشی مناسب برای گسترش روابط اقتصادی است.
وی همچنین بر تعریف برنامه عملیاتی برای فعالیت‌های تجاری دو کشور تأکید کرد تا محصولات و کالاها برای واردات و صادرات تعیین شود.
رئیس‌جمهور ترکمنستان به تهران سفر کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2022
رئیس‌جمهور ترکمنستان به تهران سفر کرد
معاون رییس کابینه وزرای ترکمنستان نیز در این دیدار گفت:
در ایران قبلاً نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شد که به دلایل مختلفی لغو شد. ما درخواست می‌کنیم نمایشگاه‌ها دوباره برگزار شود. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم توافقنامه‌ای برای افزایش روابط تجاری دو کشور امضا شود. پیشنهادانی نیز در حوزه بازارهای مرزی ارائه شده است.
یادآور می‌شود عمده همکاری‌های تجاری بین دو کشور ایران و ترکمنستان در حوزه ساختمان‌سازی و صادرات محصولات ساختمانی از ایران به ترکمنستان است و مقامات دو کشور در این دیدار تأکید کردند تا فعالیت‌ها در این حوزه را گسترش دهند. همچنین طرفین بر برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و ازسرگیری روابط اقتصادی پویا تاکید کردند.
روز گذشته نیز سید روح اله لطیفی ،سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران ،همزمان با سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران، اظهار داشت:
تجارت غیر نفتی ایران با ترکمنستان از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم و از اول شهریور ماه 1400تا پایان اردیبهشت امسال ، یک میلیون و 14هزار و 474تن کالا به ارزش 299میلیون و 728هزار و 535دلار بود که در مقايسه با دوره زمانی مشابه در دولت دوازدهم با رشد 22.4درصدی در وزن و 79.4درصدی در ارزش کالاهای مبادله شده همراه بوده است.
وی افزود:
سهم صادرات کالاهای ایرانی از این میزان تجارت غیرنفتی 987هزار و 755تن به ارزش 276میلیون و 637هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه (ابتدای شهریور 1399تا پایان اردیبهشت 1400)رشد 16درصدی در وزن و 89درصدی در ارزش داشته است.
سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران لبنیات، محصولات باغی و کشاورزی، سبزی و صیفی‌جات، خشکبار، مواد غذایی، آب میوه، شیرینی و شکلات، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، شوینده ها و محصولات بهداشتی و آرایشی، روغن های صنعتی، قیر، مواد شیمیایی، مشتقات نفتی، محصولات پتروشیمی، انواع اسانس، کف پوش ها، محصولات آهنی، محصولات صنعتی، لوازم خانگی، ظروف، وسایل آشپزخانه، پوشاک، کیف و کفش، کاغذ، پارچه، نخ، لوازم الکترونیکی، صنایع دستی، لوازم التحریر و لوازم بازی کودکان از مهمترین کالاهای صادره ایران به ترکمنستان در 9ماه اخیر عنوان کرد.
لازم به ذکر است وزیر امور خارجه ی ترکمنستان نیز روز گذشته با دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала