گفتگوی کره جنوبی و آمریکا در باره دارایی های ایران

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم کره جنوبی
پرچم کره جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2022
اشتراک
پارک جین: ما می خواهیم رابطه ای که به هر دو طرف سود برساند با ایران داشته باشیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تارنمای" state.gov"، پارک جین وزیر امورخارجه کره جنوبی در نشست خبری مشترکی با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت که کره جنوبی می خواهد رابطه ای که به هر دو طرف سود برساند با ایران داشته باشد.
وی تصریح نمود: "درباره دارایی‌های مسدود شده ایران با آمریکا گفت وگو می‌کنیم. اگرچه ما تعدادی از موانع در خصوص دارایی های مسدود شده ایران داریم، کره جنوبی در مورد این مساله با ایران و آمریکا گفتگو خواهد کرد. امیدواریم که مساله مذاکرات برجام هرچه زودتر حل شود.
اگر مذاکرات برجام به پایان برسند، مساله دارایی های مسدود شده نیز قابل حل خواهد بود. ما به دیپلماسی و گفتگوی بیشتر با ایران نیاز داریم تا به نتیجه مثبتی در مورد مساله هسته ای دست یابیم".
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توییتی نوشت که با جونگ کان چوی معاون وزیر خارجه کره جنوبی گفتگوی خوبی داشته است و افزود:"ما متعهد به هماهنگی تلاش ها در مورد مسائل مختلف و منافع مشترک در مورد ایران هستیم".
میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2022
اولیانوف: برچیدن دوربین‌های آژانس تخلف نیست اما احیای برجام را پیچیده می‌کند
ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد یکی از تامین کنندگان اصلی نفت برای کره جنوبی بوده و در مقابل تجهیزات صنعتی و لوازم خانگی و قطعات خودرو از این کشور وارد کرده است.
کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ مقادیری نفت به ارزش ۷.۸ میلیارد دلار از ایران وارد کرد که پول آن پرداخت نشده و از سال ۲۰۱۹ نیز به بهانه تحریم‌های آمریکا و همراهی با سیاست های واشنگتن، خرید نفت از ایران را متوقف کرد.
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا و متحدانش با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف روسیه و چین و ۳ رأی ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب رسید. جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح و محکوم کرد.
این دومین قطعنامه ضد ایرانی است که پس از اجرایی شدن برجام با فشار اسرائیل در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شد. چین و روسیه پیش‌تر مخالفت جدی خود را با قطعنامه ضد ایرانی اعلام کرده بودند.
تجریم، دارایی کره جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2022
چندرسانه ای
اولیانوف: مسدود کردن دارایی‌های ایران در کره جنوبی غیرقانونی است
در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала