چرا قیمت های داخلی ایران به دلار متصل است؟

© Photo / IRNAآغاز کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ایران
آغاز کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2022
اشتراک
کارشناس: عدم ثبات قوانین و مقررات، متغیرهای اقتصادی، تورم، پیروی قیمت‌ها از نرخ ارز، میزان بالای قاچاق این مسائل ریشه‌ای هستند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دلیل مشکلات امروز بازار کشور را وابستگی به دلار دانست و اظهار داشت که "با دست خودمان در قوانین مقررات قیمت‌های داخلی را به دلار متصل کرده‌ایم".
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: "نخستین مشکلات در بخش بازار است. اگر نرخ تورم را ملاحظه کنیم در طی ۵۰ سال گذشته همیشه تورم وجود داشته است. در چند سال گذشته این تورم به بالای۳۰ درصد افزایش یافته است و این تورم ساختاری است و مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی با کارهای جزئی آن را برطرف کرد. بلکه نیاز است به سمت اصلاح ساختاری پیش برویم. یکی از موارد اصلاح ساختاری دلار است.
وقتی قیمت دلار افزایش می یابد، قیمت‌ مواد اولیه و قیمت تولید داخلی افزایش می یابد. اما نکته دوم که بسیار پنهان است و کمتر به آن توجه می‌شود این است که با دست خودمان در قوانین مقررات خودمان، قیمت‌های داخلی را به دلار متصل کرده‌ایم.
Врач с рентгеном (МРТ) легких  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2022
برخی پزشکان به‌جای استفاده از کارتخوان از بیمار دلار می‌گیرند +عکس
وقتی قیمت دلار افزایش می یابد، قیمت‌ محصولات پتروشیمی هم افزایش می یابد. جنگ روسیه و اوکراین موجب افزایش قیمت گاز شده و موجب شد قیمت بطری آب ۶۰ درصد افزایش شود.
در کشور ۱۴ بازار مهم وجود دارد که اگر این ۱۴ بازار را اصلاح نکنیم، وضعیت همین است که ۴ بازار به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط است که شامل بازار کالاهای منبع پایه، بازار کالاهای واسطه‌ای، بازار خدمات و بازار ماشین آلات است.
خودروهای ناقص ۱۸ خرداد سال قبل ۱۳۵ هزار دستگاه بود که امسال در همین تاریخ ۴۸۰۰۰ دستگاه است، تولید روزانه ایران خودرو به بیش از ۲ هزار و ششصد دستگاه در روز و سایپا به بیش از ۱۸۰۰ دستگاه در روز رسیده است.
نمایندگان ما را به لحاظ وضع موجود ارزیابی نکنند ما را به لحاظ حرکت سرعت و جهت ارزیابی کنید ما دچار روزمرگی نشدیم، می توانستم کارهای تزیینی برای عوام فریبی انجام دهم اما برای اصلاح ساختارها وقت گذاشتیم.زیرا تا اصلاح ساختارها انجام نشود تمدن نوین اسلامی محقق نخواهد شد.
سختی ما در وزارت صنعت این است که در حوزه بسیار متنوع خودرو پوشاک مواد غذایی فولاد کار می‌کنیم هیچ وزارتخانه چنین تنوعی ندارد. مشکلات مردم همه ما را رنج می‌دهد. باید همدلی بین دولت و مجلس وجود داشته باشد تا بتوانم اصلاحات ساختاری را محقق کنیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала