آیا در ایران از ابزار رمزریال برای پولشویی استفاده خواهد شد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / جزئیات حذف ۴ صفر از پول ملی ایران
جزئیات حذف ۴ صفر از پول ملی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2022
اشتراک
کارشناس: رمزریالی که قرار است بانک مرکزی منتشر کند، نوعی پول الکترونیک در داخل کشور از جنس ریال خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، طهماسب مظاهری، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی با برشمردن ویژگی‌های رمزریال که قرار است شهریور راه‌اندازی شود، اظهار داشت که رمزریالی که قرار است بانک مرکزی منتشر کند، نوعی پول الکترونیک در داخل کشور از جنس ریال خواهد بود.
مظاهری با تأکید بر اینکه حرکت دنیا به‌سمت رمزارز واحد جهانی است، بر این باور است که رمزارزهای فعلی و نیز ابزارهای مبادله کالایی عرضه‌شده توسط شرکتهای بزرگ جهان مقدمات این اتفاق هستند. وی همچنین معتقد است که رمزریال نوعی پول الکترونیک از جنس ریال و ابزاری کنار سایر ابزارهای مرتبط با ریال خواهد بود.
این رئیس اسبق بانک مرکزی با اشاره به ویژگیهای رمزریال، با ابزار نگرانی از اینکه تمرکز ریال نزد بانک مرکزی خواهد بود از احتمال تفویض اختیار به برخی بانکهای تجاری خبر می‌دهد. رمزریال می تواند در مبارزه با پولشویی موثر و یاری گر باشد. زیرا بانک مرکزی به طور مستقیم می بیند که چه مقدار پول از کجا و بابت چه کاری و به چه کسی پرداخت می شود.
لوان جاگاریان، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار فدراسیون روسیه در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2022
گزارش و تحلیل
جاگاریان: غربی ها امروز نفت شما را دزدیدند و دیروز پول ما را
البته باید توجه داشت که اگر حسابهای رمزریال و به همین شکلی که پیش بینی می شود در بانک مرکزی نگهداری شود، مشکل نقدینگی برای بانکهای تجاری ایجاد می شود و بانکهای تجاری دچار کمبود نقدینگی شوند، مگر اینکه بانک مرکزی بخشی از ان را به برخی بانکها تفویض کند یا نمایندگی بدهد.
وی در ادامه در باره مزایا و معایبش توضیح داده و گفت: "هنوز نه، به نظرم حجم عملیات در یک معامله به ویژه برای واحد های تولیدی و بازرگانی بزرگ، و با حجم معاملات بالا مانند پتروشیمی، فولاد و غیره می تواند با این ابزار تسهیل شود. عملیات روزانه آنها میلیاردی است. با این کار می توانند سهولت برای انجام معاملات ایجاد کنند.
دوم اینکه کنترل بیشتری بر ضریب فزاینده وجود خواهند داشت. صاحب حسابی که رمزارز را دارد مانند این است که در کنار حسابی که در بانکهای مختلف دارد، یک حساب نیز در بانک مرکزی داشته باشد.
بانک مرکزی به عنوان نگهدارنده حساب وارد عملیات بانکی می شود. عمده معاملات از طریق حساب بانک مرکزی انجام می شود. اگر رمزریال اینطور طراحی بشود، آن وجوه، به شکل سپرده بانکی در نظام بانک های تجاری به جریان نمی افتد، و با ضریب 7 برابر تبدیل به نقدینگی نمی شود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала