افزایش ۱۰۰۰ برابری قیمت زمین در تهران طی ۳۰ سال اخیر +عکس

© Photo / tehran-borjمسکن
مسکن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.06.2022
اشتراک
طی ۳۰ سال اخیر قیمت زمین در تهران ۱۰۲۰ برابر شده است.
به گزارش اسپوتنیک، فرهیختگان در گزارشی یه بررسی‌ قیمت زمین در تهران طی ۳۰ سال اخیر پرداخته است که نشان می‌دهد قیمت زمین ۱۰۲۰ برابر شده است و این درحالی‌ست که در همین مدت دلار در بازار آزاد ۱۶۰ برابر و سکه نیز ۶۹۰ برابر شده است که همه‌ی مشکلات پیرامون زمین و مسکن در ایران ریشه در نبود سیاستگذاری صحیح زمین شهری دارند.
نتایج مطالعات نشان می‌دهد برخلاف ایران، در سطح جهان دولت‌ها حتی آن‌هایی که خط قرمزشان دخالت در بازار و قیمت‌هاست (آزادترین اقتصاد‌های جهان) به بازار مسکن و اجاره و زمین که می‌رسند، قانونگذاری کرده، در قیمت‌ها دخالت می‌کنند و اجازه سفته‌بازی و دلالی در این بازار‌ها را نمی‌دهند تا همچنان با این بازار‌ها به‌عنوان کالای مصرفی و نه سرمایه‌ای باقی بمانند.
قیمت زمین طی ۳۰ سال گذشته در ایران و عمدتا در کلانشهر‌ها و به‌طور ویژه در شهر تهران رشد نجومی داشته است. این قیمت‌ها در تابستان سال ۱۴۰۰ که آخرین گزارش مرکز آمار ایران است، در تبریز به حدود پنج میلیون تومان، در ارومیه ۲.۷ میلیون تومان، در اردبیل ۲.۶ میلیون تومان، در اصفهان ۷.۱ میلیون تومان، در تهران ۴۷ میلیون و ۹۶۲ هزار تومان، در مشهد ۳.۴ میلیون تومان، در اهواز ۳.۴ میلیون تومان، در زنجان ۳.۴ میلیون تومان، در شیراز ۵.۱ میلیون تومان، در قزوین ۳.۹ میلیون تومان، در قم ۴.۵ میلیون تومان، در کرمانشاه ۲.۶ میلیون تومان، در گرگان ۱.۸ میلیون تومان، در رشت ۲.۳ میلیون تومان، در ساری ۲.۸ میلیون تومان، اراک ۴.۳ میلیون تومان، در همدان ۲.۵ میلیون تومان و در یزد نیز به ۲.۵ میلیون تومان رسیده است.
کاربران از مشکلات اقتصاد ی در زمینه مسکن بسیار می‌گویند و عنوان می‌کنند بسیاری از تهرانی با افزایش اجاره‌ بهای خانه ناچار به تغییر خانه و اقامت در اطراف استان شدند که این موضوع در بیشتر کلان شهرهای ایران نیز صدق می‌کند.
کاربران از حاشیه‌نشینی و زاغه نشینی در اطراف شهرها، پشت بام خوابی، اتوبوس خوابی‌ها می‌گویند و ضمن ابراز تاسف از شرایط اقتصادی سخت و وضعیت معیشتی دشوار در ایران، معتقدند اگر مسئولان ذیربط به زودی به حل مشکلات در زمینه مسکن نپردازد و آن را جدی نگیرد این موضوع عواقب بسیاری بدی برای حامعه خواهد داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала