آیا حل مسأله هسته‌ای ایران ممکن است؟

© Photo / IRNAرافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.06.2022
اشتراک
گروسی: باید هر چه سریعتر گفت و گو با ایران از سر گرفته شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "سی ان ان"، ، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتراف کرد که بیشترین بازرسی های این نهاد، از فعالیت های هسته ای ایران انجام شده است.
وی در رابطه با فعالیت های هسته ای ایران اظهار داشت: "اقدام ایران در غیرفعال کردن 27 دوربین نظارتی تاسیسات هسته‌ای نگران‌کننده است. توافق با ایران بدون اینکه آژانس به اطلاعات کافی از برنامه هسته‌ای ایران دسترسی داشته باشد، کار سختی است.
ما ابزارهای زیادی برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران در تعدادی از حوزه‌های مرتبط با برجام داریم.
منظور ابزارهای نظارتی آژانس از جمله دوربین ها و سیستم های آنلاین دیگر با هدف دسترسی به نظارت بر فعالیت های ایران است. زمانیکه ایران در مقطعی شروع به محدودیت این دسترسی‌ها می‌کند، اگر قرار بر احیای برجام باشد، برای اینکه این اتفاق بیفتد طرفین باید یک مبنا داشته باشند یعنی مقدار لازم برای دانستن اینکه ایران چه چیزی دارد یا ندارد تا بتوانیم آن را تایید کنیم.
در صورت عدم رسیدن به این مرحله به لحاظ فنی رسیدن به یک توافق غیر ممکن است. شما می توانید یک توافق بر مبنای بی اطلاعاتی (عدم دسترسی به اطلاعات) داشته باشید که فکر می کنم چنین اتفاقی نیافتد. به همین خاطر است که می گوییم این مساله خیلی جدی است و قطعا پیامدهایی دارد.
واکنش ایران به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری آژانس انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2022
عدم حمایت روسیه از قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره ایران
ما قادر به کار بر مبنای اطلاعات صوتی نیستیم. من فکر نمی کنم بتوان بر روی بنیان متزلزل یک توافق خوب داشته باشید. بنابراین این کار قابل اجرا نیست. اما امیدواریم یک احتمال برای انجام این کار وجود داشته باشد. در نشست خبر با شورای حکام گفتم که ما باید با ایران به گفت و گو بنشینیم. باید فورا این کار را انجام دهیم. باید شرایط را درست کنیم. آنها می دانند که آژانس برای انجام این کار آماده است و این به آنها بستگی دارد.
ایران شاید کشوری باشد که بیشترین بازرسی‌ها را داشته باشد. این درست است. اما این متناسب است با فعالیت هایی که آنها دارند. این نیز تابعی از توافق هسته ای است و همچنین تا حدودی نتیجه سوابق گذشته می باشد. اکنون زمان نداریم که در این مسئله ورود کنیم. اما این یک سابقه متزلزل با پستی و بلندی‌ها و مقاطعی است که مطابق تعهداتشان نبوده است. این مربوط به گذشته می باشد.
من نظری در مورد اینکه ایران یا دیگران در مورد قطعنامه‌ها اظهارنظر می کنند یا نمی‌کنند، ندارم. مشکل مشخصی وجود دارد. مشکل این است که ایران به شماری از سوالات آژانس پاسخ نداده است. مشکل این است که ایران اکنون به جای افزایش همکاری با ما، در حال محدود کردن آن است.
این شرایط خلاف مسیر درست در حال حرکت است. در عین حال می گویم که اگرچه این شرایط، گام بسیار جدی در یک مسیر اشتباه است اما همچنان زمان برای دیپلماسی وجود دارد. همچنان برای نشستن در میز مذاکرات و تلاش برای جبران اتفافات قبل زمان و فرصت هست. ما می خواهیم به آینده نگاه کنیم. ما اکنون مشکل داریم. مشکلی که اکنون داریم این است که ما به اطلاعات خاص نیاز داریم و ایران این اطلاعات را به ما نمی دهند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала