آیا در ایران نرخ ارز کاهش خواهد یافت؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / جزئیات حذف ۴ صفر از پول ملی ایران
جزئیات حذف ۴ صفر از پول ملی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.06.2022
اشتراک
بانک مرکزی ایران: خرید ارز صادرکنندگان با نرخ توافقی و غیردستوری منجر به افزایش انگیزه صادرکنندگان برای بازگشت ارزهای صادراتی خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، بانک مرکزی دیروز در دستورالعملی به صرافی‌های مجاز اعلام کرد که می‌توانند ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز بدون محدودیت بفروشند.
صرافان معتقدند ابلاغیه جدید بانک مرکزی و صدور مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ منجر به عرضه گستره ارزهای صادراتی در بازار خواهد شد که به تعدیل نرخ ارز کمک خواهد کرد.
از سوی دیگر بانک مرکزی با صدور مجوز فروش ارز در سرفصل ۲۴(سایر) با حراز هویت متقاضی، امکان خرید ارز برای متقاضیان از کانال رسمی را تسهیل کرده است.
بدهی دولتی آمریکا بیش از صد برابر بیشتر از روسیه است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2022
روبل روسیه ارز پیشرو جهانی
کامران سلطانی زاده رئیس شورای‌عالی کانون صرافان اظهار داشت: "این یک مجوزی برای خرید ارز به قیمت توافقی از صادرکنندگان است. یعنی به این صورت که صادرکنندگان برای فروش ارز حاصل از صادرات، بدون قیمت دستوری و بدون محدودیت و بر اساس توافق با خریدار، نرخ را مشخص می‌کنند و به صرافی می‌فروشند.
احتمالا بانک مرکزی سقف و سرفصل‌های مدنظر را اعلام خواهد کرد. فعلا با این مصوبه، بانک مرکزی نیازی ندارد که از منابع ارزی خودش استفاده کند و این اقدام بسیار مثبتی برای بازار ارز خواهد بود.
زمانی که صادرکنندگان بتوانند ارز خود را با قیمت توافقی بفروشند، حجم قابل توجهی از ارز صادرکنندگان که معمولا نگه می‌دارند تا قیمت اصلاح شود، بدون توقف و در جهت تامین گردش نقدینگی خود، به سیستم صرافی‌ها عرضه خواهد شد. یعنی اینکه بانک مرکزی در این طرح بدون اینکه از منابع ارزی خودش استفاده کند، می‌تواند از منابع واقعی در بازار ارز و به صورت اصلاح چرخه قیمتی بهره‌مند شود و هر زمان که نیاز و ضرورت داشت می‌تواند از منابع ارزی خودش استفاده کند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала