رسانه آمریکایی: قطع دوربین های آژانس توسط ایران، شکست آمریکاست

© AFP 2023 / Carlos Barriaرسانه آمریکایی: قطع دوربین های آژانس توسط ایران، شکست آمریکاست
رسانه آمریکایی: قطع دوربین های آژانس توسط ایران، شکست آمریکاست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2022
اشتراک
پایگاه خبری اینترپرست آمریکا اطلاع داد که قطع دوربین های فراپادمانی آژانس انرژی اتمی توسط ایران، نشانه شکست آمریکا در برابر ایران است.
به گزارش اسپوتنیک، پایگاه خبری "اینترسپت آمریکا" روز جمعه در واکنش به تحولات چند روز گذشته در خصوص برجام از جمله تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و در نتیجه آن قطع دوربین‌های فراپادمانی آژانس توسط ایران، نوشت که قطع دوربین‌های آژانس توسط تهران نشانه دیگری است از شکست آمریکا در برابر ایران.
در این مقاله ضمن محکوم کردن اقدام رئیس جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران یادآور شد که توافق مذکور برپایه یک تعهد ساده شکل گرفت و آن این که ایران در قبال رفع تحریم‌های اقتصادی علیه خود فعالیت‌های هسته‌ای اش را تحت نظارت بین المللی انجام دهد تا به این ترتیب از بروز یک جنگ احتمالی در خاورمیانه که می‌توانست برای آمریکا بسیار پرهزینه باشد جلوگیری شود.
نویسنده مقاله، مرتضی حسین که تحلیلگر مسائل امنیت ملی و سیاست خارجی است، ضمن انتقاد شدید از اقداماتی که در دولت ترامپ و پس از او در دولت جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا برای به بن بست کشاندن برجام صورت گرفت هشدار داد: برخلاف تمام جنگ‌های آمریکا و متحدانش که بعد از حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر و فروپاشی برج‌های دو قلوی مرکز تجاری نیویورک در سال ۲۰۰۱ به وقوع پیوست، ورود به هر نوع جنگی با ایران برای آمریکا و متحدان آن به معنای تحمل تلفات سنگین و مصائب فراوان خواهد بود.
سیلی های ایران که دشمنان را کبود کرده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2022
گزارش و تحلیل
سیلی های ایران که دشمنان را کبود کرده
نویسنده این مقاله با حمایت ضمنی از پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود نوشت: این آمریکا بود که به تعهداتش عمل نکرد و در اقدامی که ناشی از فوران هیجانات شخصی ترامپ و ترغیب رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود پس از خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت و با هدف نابودی اقتصادی این کشور تحریم‌های یک جانبه ای را علیه آن اعمال کرد و باعث شد تا برجام از آن زمان به بعد به بیمار محتضری بدل شود که برای ادامه حیاتش به دستگاه وصل شده است.
اکنون پس از اقدام ایران برای قطع دوربین‌های فراپادمانی در سایت‌های هسته‌ای خود شاید به نظر برسد این تهران است که می‌خواهد این دستگاه را خاموش کند اما این که بخواهیم ایران را برای این کار سرزنش کنیم اشتباه است چرا که اقدام اخیر تهران نتیجه سال‌ها نقص تعهدات برجام از سوی آمریکاست.
نویسنده مقاله اینترسپت با ابراز تأسف از به خطر افتادن توافقی که حاصل سال‌ها مذاکره بود و می‌توانست نتایج خوبی برای همه طرفین داشته باشد، گفت به نظر می‌رسد تلاش‌های جنگ افروزان برای نابودی برجام به نتیجه دلخواه آنان نزدیک می‌شود.
وی بیان داشت که نباید از یک سو ایران را بخاطر اقدام اخیرش سرزنش کرد و از سوی دیگر تمام اقدامات آمریکا از جمله اعمال تحریم‌های بیشتر را نادیده گرفت. چرا وقتی آمریکا هیچ قدمی برای احیای برجام بر نمی‌دارد باید از ایران انتظار داشت که به تعهداتش ادامه دهد؟ قطع دوربین‌های آژانس توسط تهران نشانه دیگری از شکست آمریکا در برابر ایران است.
در پایان این مقاله آمده است: با این که ترامپ نمی‌خواست پیامدهای درگیری تمام عیار با ایران دامنگیرش شود اما خروجش از برجام زمینه ساز همین اتفاق شد. اکنون ایران با موشک‌های پیشرفته‌ای که در اختیار دارد در حالت آماده باش کامل است بنابراین ورود به یک جنگ جدید در خاورمیانه به هیچ وجه به نفع آمریکا نخواهد بود. بعلاوه باید به یاد داشت که این آمریکا بود که با اقدامات خود راه برون رفت از بحران هسته‌ای را از بین برد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала