گزارش و تحلیل

چرا ایران باید در NPT باقی بماند؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سایت غنی‌سازی نطنز
 سایت غنی‌سازی نطنز  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2022
اشتراک
اگر هزار کاربرد برای برنامه هسته ای بشمریم 999 تای آن غیر تسلیحاتی است و فقط یک کاربرد اش تسلیحاتی می باشد.
اسپوتنیک - هدف عضویت کشورها در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای موسوم به NPT به این بهانه بوده و می باشد که کشورها هم تعهد داده باشند که برنامه هسته ای صلح آمیز دارند و هم از تسهیلات و کمک های بین المللی برای برنامه هسته ای خود بهره ببرند.
یک بار با آقای آقای صالحی رئیس سابق سازمان انرژی هسته ای ایران صحبت می کردیم وی به من گفت اگر هزار کاربرد برای برنامه هسته ای بشمریم 999 تای آن غیر تسلیحاتی است و فقط یک کاربرد اش تسلیحاتی می باشد.
واقعیت امر هم همین است.
کشورها به 999 دلیل ممکن است به برنامه هسته ای نیاز داشته باشند اما فقط به یک دلیل ممکن است به سمت تولید تسلیحات هسته ای بروند و آن هم وقتی است که موجودیت آن کشور در تهدید باشد.
اگر هم کشورهای دیگر مخصوصا کشورهای دیگر مخصوصا همجوار سوء نیتی برای تهدید موجودیت این کشور نداشته باشند قطعا برایشان خیلی اهمیت نخواهد داشت که بخواهند برای شک و شبهه های خود درباره برنامه هسته ای کشوری هیاهو راه بیاندازند و ملت و مردم آن کشور را تحت تحریم و فشار قرار دهند.
در واقع اصرار برخی کشورها مانند ایالات متحده بر فشار بر ایران و همچنین اعمال انواع و اقسام تحریم های غیر قانونی بر اساس همه موازین بین المللی این واهمه را برای ایران ایجاد می کند که هدف اطمینان یافتن از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران نیست بلکه هدف خلع سلاح ایران برای رسیدن به اهداف شوم دیگر است.
واکنش اولیانوف به ادعای کارشناسان درباره NPT و ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.06.2020
واکنش اولیانوف به ادعای کارشناسان درباره NPT و ایران
با توجه به سابقه بسیار بد آمریکا و متحدین اش در این زمینه چه در عراق چه در لیبی چه در جاهای دیگر جهان و استفاده ابزاری آنها از سازمان های بین المللی مشابه سازمان بین المللی انرژی هسته ای برای پرونده سازی بر علیه دیگر کشورها از یک سو و تهدید هایی که چپ و راست از بسیاری کشورهای منطقه بر علیه ایران انجام می شود و ده ها ملیارد دلار تسلیحاتی که آمریکا سالانه در اختیار اینها قرار می دهد، می توان درک کرد که چرا ایرانی ها اینقدر نسبت به برنامه هسته ای خود حساس هستند.
بر عکس القاءاتی که خیانتکاران و مزدوران حقوق بگیر از دشمنان ایران مطرح می کنند مساله به هیچ وجه ربطی به نظام جمهوری اسلامی در ایران ندارد، هر حاکمی که در ایران حاکم باشد اگر به سمت ایجاد اقتدار برای کشور و ایجاد نوعی موازنه قدرت در مقابل کشورهای همسایه نرود، قطعا نام اش در تاریخ به عنوان خیانتکار ثبت خواهد شود.
دشمنی و خصومت برخی کشورهای همجوار ایران دشمنی ای تاریخی است و آنها موجودیت ملت ایران را هدف قرار داده اند و شاید مثال بسیار واضح از این جریان همان حمله نسل اول سعودی ها به کربلا وتلاش آنها به رسیدن به ایران و کشتار ایرانی ها و بعد اعلام همان برنامه توسط داعش باشد یا تکرار سالانه جشنهای پوریم توسط اسرائیلی ها برای یاد آوری و جشن گرفتن کشتار ایرانی ها دانست.
به هر حال با توجه به این شرایط بدیهی است کشوری مانند ایران برای بقا هم که شده هر چه می تواند تسلیحات دفاعی تولید کند، همانگونه که قبلا نیز گفتم ، اگر هم حاکمان نکنند اشتباه کرده اند.
وقتی که بحث به تولید تسلیحات هسته ای می رسد شاید ایران نیاز نداشته باشد خود تسلیحات را تولید کند اما همین که همه چیز را برای تولید آن داشته باشد مثل آن می ماند که آن تسلیحات را در اختیار دارد و به همان نسبت می تواند بازدارندگی تولید کند.
در واقع هم همه به خوبی می دانند هدف ایران این نیست که بخواهد به کسی حمله کند و یا از تسلیحات هسته ای استفاده کند، همان ایجاد بازدارندگی برای ایران کافی است.
اما خوب هدف طرف مقابل این نیست.
خروج ایران از NPT بدترین اتفاق ممکن است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2019
کاساچوف: خروج ایران از NPT بدترین اتفاق ممکن است
آنها انواع و اقسام تسلیحات پیشرفته را خریداری می کنند و رسما اعلام می کنند که در حال برنامه ریزی و تمرین و نقشه کشیدن و متحد شده و... برای حمله به ایران هستند، و سابقه شان نشان داده که اگر فرصت پیدا کنند دست به هر کاری می زنند، حتی استفاده از تسلیحات هسته ای و یا کشتار جمعی بر علیه ملت ایران.
مگر قبلا نکردند، در زمان جنگ عراق بر علیه ایران که بود که انواع واقسام تسلیحات کشتار جمعی را در اختیار صدام حسین قرار داد و به مجامع بین المللی دستور داد چشمشان را روی استفاده عراق از این تسلیحات ببندند؟
یک بار هم که شده به گزارش سفیر وقت انگلیس در سازمان ملل که چند سال پیش از محرمانه بودن خارج شد مراجعه کنید.
از سوی دیگر وقتی ایرانی ها اعتراض می کنند که چرا سازمان بین المللی انرژی هسته ای حتی یکبار اقدامی برای تحقیق درباره برنامه هسته ای اسرائیل و وجود تسلیحات هسته ای در اسرائیل انجام نداده، مدیران این سازمان بهانه می کنند که اسرائیل عضو NPT نیست و لذا این سازمان در این زمینه کاری کند.
ظاهرا عضو معاهده NPT نبودن به جای اینکه به مساله ای برای فشار بر علیه اسرائیل تبدیل گردد به امتیازی برای اسرائیل تبدیل شده، در حدی که حتی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای اسرائیل را طرف مشورت خود بر علیه کشوری که عضو NPT است قرار می دهد، کشوری که علیرغم هزاران ساعت بازرسی حتی یک مورد کوچک مبنی بر انحراف برنامه هسته ای اش نتوانسته اند پیدا کنند.
خوب با توجه به شرایط پیش آمده و اینکه ایران به هر ترتیب امکان پذیر تلاش کرده با مجامع بین المللی همکاری کند اما نتیجه ای حاصل نشده امروزه بحث هزینه و فایده باقی ماندن در این معاهده بسیار داغ شده و دوباره زمزمه ضرورت خروج ایران از NPT شنیده می شود.
آنگونه که شنیده می شود مقامات ارشد ایرانی "فعلا" ضرورتی برای خروج از این معاهده نمی بینند، همانگونه که برای نشان دادن حسن نیت خود علیرغم توقف همکاری با آژانس در مورد پادمان الحاقی ولی اجازه دادند ضبط دوربین ها ادامه یابد.
ولی قطعا در صورتی که کارشکنی ها در اجرای توافق هسته ای ادامه یابد و آژانس بین المللی انرژی هسته ای به رویکرد خصمانه خود بر علیه ایران و قرار گرفتن در جبهه دشمنان ایران ادامه دهد، وویا اینکه تهدید ها بر علیه موجودیت ایران افزایش یابد، همانگونه که جریان ضبط دوربین ها به یکباره ایران تصمیم گرفت همه دوربین های فراپادمانی را تعطیل کند، آنوقت ممکن است که بحث فرق کند و ایران تصمیم بگیرد به صورت کامل از معاهده خارج شود و کسی دیگر نتواند پاسخ سوال آنهایی که امروزه می پرسند چرا ایران باید در NPT باقی بماند را بدهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала