گزارش و تحلیل

سیلی های ایران که دشمنان را کبود کرده

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سیلی های ایران که دشمنان را کبود کرده
سیلی های ایران که دشمنان را کبود کرده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2022
اشتراک
آنهایی که با بازی های رزمی آشنایی دارند به خوبی می دانند که در این بازی ها توانمندی تحمل ضربه ها و جا خالی دادن از اصل قدرت بدنی بازیکن حتی مهم تر می باشد.
بسیاری بازیکنان ورزشهای رزمی هستند که قدرت بدنی بسیار زیادی دارند اما چابک نیستند و نمی توانند جا خالی بدهند و به همین دلیل دشمنان با ضربات متوالی آنها را ناکار می کنند، در اکثر موارد در بازی های رزمی ناتوانی بازیکن در دریافت ضربه های حریف موجب شکست وی می شود.
آنهایی که با ورزش بوکس آشنایی دارند بسیار خوب می دانند که شهرت بازیکنی مانند محمد علی کلی همیشه به این دلیل بود که وی توانمندی مانور زیادی در رینگ بازی داشت و اگر هم ضربه ای را دریافت می کرد می توانست قویترین آن ضربه ها را نیز تحمل و یا مهار کند و در نهایت زمانی به دشمن خود ضربه می زد که وی دیگر توانمندی تحمل ضربات را نداشت.
امروزه برخی دشمنان ایران تصور می کنند که با وارد کردن یک یا چند ضربه به ایران می توانند ایران را شکست دهند اما ایرانی ها نشان داده اند که هم قدرت مانور زیادی دارند و هم اینکه توانمندی تحمل ضربه ها را دارند و هم اینکه وقتی ضربه می زنند جوری ضربه می زنند که طرف مقابل مدت ها به خود می پیچد و کبودی و دردی را که بابت ضربه های ایران دریافت می کند مدت ها وی را ناکار می کند.
جریان کشتی ایرانی که یونان توقیف کرده بود که برای همه واضح است، ایران هم در مقابل دو کشتی یونانی را توقیف کرد، و به جای 600 هزار بشکه ای که در کشتی اش دو کشتی با 1.8 ملیون بشکه نفت توقیف کرد.
در حالی که یونان از شگرد دزدی دریایی برای توقیف کشتی ایرانی استفاده کرد ایران با بهره گرفتن از قوانین و مقررات دریایی دو کشتی یونانی را توقیف کرد مقرراتی که عموما کشتی های یونانی زیر پا می گذارند و بسیاری از کشورها نادیده می گیرند اما پیاده کردن این قوانین می توانست شرایطی ایجاد کند تا ده ها کشتی دیگر یونانی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان نیز توقیف شوند.
یونانی ها که تحت تاثیر القاءات اسرائیل و آمریکا قرار داشتند و تصور می کردند مورد حمایت اتحادیه اروپا قرار خواهند گرفت به یکباره متوجه شدند که همه پشتشان را خالی کرده اند و هیچ کس حاضر نیست وارد رویارویی با ایران شود، مخصوصا که همه قوانین و مقررات بین المللی در این زمینه به نفع ایران بود و حتی اگر جریان به محاکم بین المللی "مستقل" کشیده می شد یونان دراین جریان محکوم بود.
رئیس موساد هم قرنطینه شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2022
جزئیات جدید از ترور احتمالی رئیس بخش شمال عراق موساد
علاوه بر این مساله یونانی ها با مشکل دیگری نیز مواجه بودند.
یک سوم درآمد یونان از صنعت کشتی رانی و حمل و نقل دریایی تامین می شود و به یکباره یونانی ها با شرایطی مواجه شدند که هیچ شرکتی حاضر نبود بار خود در منطقه خلیج فارس و دریای عمان را به کشتی های یونانی بدهد.
عملا این ماجرا موجب آن شد که یونان ضربه ای مضاعف دریافت کند و در نهایت مجبور شود با صدور رای دادگاه تجدید نظر از موضع خود عقب نشینی کند اما قطعا جای کبودی ضربه ای که یونانی ها از ایرانی ها خوردند مانند کبودی ضربه ای که انگلیسی ها و آمریکایی ها قبلا در جریان توقیف کشتی ایرانی در تنگه جبل الطارق خورده بودند سالها باقی خواهد ماند.
ولی جریان بحث مقاله ما به اینجا ختم نمی شود.
همانطور که همه می دانید آژانس بین المللی انرژی هسته ای تحت تاثیر القاءات و دستور العمل های اسرائیل برای مدیر کل آن و همچنین برنامه ریزی آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان قطعنامه ای را تصویب کرده که بیانیه ای برای فشار به ایران صادر کند.
بر کسی پوشیده نیست که هدف اینها زیر فشار قراردادن ایران و کسب یک امتیاز سیاسی بوده و هست.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2022
واکنش ایران به سفر گروسی به اسرائیل
اما در مقابل ایران بلافاصله دوربینهای آژانس بین المللی انرژی هسته ای که علیرغم عدم دسترسی آژانس به آنها در حال ضبط بودند و خارج از چهارچوب تعهدات پادمانی ایران بودند را خاموش کرد و علاوه بر آن احتمالا به زودی بقیه اقدامات حسن نیتی خود در قبال آژانس از جمله نصب دستگاه های سنجش بر خط و یا حضور تعداد بی شمار بازرسان این آژانس در ایران را متوقف ویا محدود کند.
طبق گفته خود رافائل گروسی که مسبب کل این بحران به حساب می آید آژانس تا حد اکثر سه چهار هفته دیگر می تواند اطلاعات برخط از برنامه هسته ای ایران داشته باشد و بعد از آن اطلاعات این آژانس شامل مقررات فاصله زمانی خواهد بود.
شاید برخی متوجه این حرفهای گروسی نشده باشند اما بگذارد مقداری ساده تر جریان را توضح دهم.
امروزه آژانس بین المللی انرژی هسته ای با توجه به تعداد بازرسان اش و همچنین دستگاه های بر خطی که در تاسیسات هسته ای ایران دارد به صورت لحظه به لحظه می تواند محاسبه کند ایران تا چه سطحی غنی سازی انجام داده و یا چه حجمی اورانیوم و مواد رادیو اکتیو دیگر در اختیار دارد.
طبق معاهده ان پی تی که پنجاه سال پیش ایران آن را امضا کرده، ایران ملزم نیست که اجازه دهد این دستگاه های بر خط آنجا باشند و همچنین ایران می تواند اصرار کند که تعداد بازرسان آژانس در این کشور به تناسب با برنامه هسته ای ایران در مقایسه با کل برنامه هسته ای جهانی باشد نه بیشتر، یعنی به جای چیزی حدود پانصد بازرس حد اکثر آژانس می تواند حدود 30 بازرس در ایران داشته باشد، بقیه باید برگردند خانه یا بروند جای دیگر بازرسی کنند.
همچنین طبق همان تعهدات ایران در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای ایران مجاز است بازرسانی که مشکوک به نظر می آیند و یا سوابقشان مورد تایید ایران نیست را نپذیرد و همچنین چیزی حدود دو ماه فرصت دارد تا تصمیم بگیرد به این بازرسان ویزا بدهد یا نه.
عملا به این ترتیب قدرت آژانس در کنترل برنامه هسته ای ایران به شکلی بسیار بسیار بالا کاهش می یابد و دیگر طرفهای غربی نمی توانند متوجه شوند ایران در چه مرحله ای از برنامه هسته ای اش است.
می توان گفت فعلا ایران فقط اولین سیلی را به آنها زده ولی صدای وز وز گوش آنها تا دور کره زمین چرخیده.
محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2022
رضایی: کاش اسرائیل غلطی بکند تا از روی زمین محوش کنیم
حال از همه اینها شاید جالبتر اخبار جسته گریخته ای است که هنوز تایید یا تکذیب نشده ولی با توجه به انتشارشان احتمال صحت آنها بسیار زیاد است و آن اینکه فرمانده موساد در شمال عراق به همراه تعدادی از افسران موساد که تعدادشان به هفت نفر می رسد روز گذشته در یک عملیات پهبادی در اربیل کشته شده اند و هنوز سر و صدای این جریان نخوابیده خبر از آن آمده که دو نماینده بسیار عالیرتبه موساد در ابوظبی نیز کشته شده اند.
ظاهرا آن افسر موساد که در اربیل کشته شده و تعدادی از همراهانش با هویت برخی کشورهای غربی درعراق حضور داشتند، نه با هویت اسرائیلی.
آیا به یاد دارید هفته گذشته اسرائیلی ها چه هیاهویی راه انداخته بودند که شهید صیاد خدایی را در تهران ترور کرده بودند.
معلوم نیست که کشته شدن حدود ده افسر عالیرتبه موساد در پاسخ به این عمل بوده یا نه اما چیزی که بدیهی است این می باشد که اسرائیلی ها چپ و راست سیلی های بسیار محکمی را از ایرانی ها خورده اند و اگر این جریان صحت داشته باشد یعنی ایرانی ها به اسرائیلی ها و آمریکایی ها گوشزد کرده اند که تصمیم دارند از این پس یک سیلی را با ده سیلی پاسخ دهند نه دوتا و نه سه تا.
حال باید دید آیا اینهایی که مشت و لگد و سیلی های ایران را دریافت کرده اند کی از گیجی خود بیرون می آیند و متوجه می شوند که این حریف حریفی نیست که باچند تا سیلی جا بزند و مجبور هستند هر جور شده با آن کنار بیایند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала