گزارش و تحلیل

جاگاریان: غربی ها امروز نفت شما را دزدیدند و دیروز پول ما را

© Sputnik / Shiva Abshenasلوان جاگاریان، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار فدراسیون روسیه در ایران
لوان جاگاریان، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار فدراسیون روسیه در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2022
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست رسانه ای دهم خرداد ماه خود اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران چند دور با وزرای خارجه روسیه و اوکراین صحبت کرده است و قبلا در سفر دکتر امیرعبداللهیان به مسکو پیام وزیر خارجه اوکراین تحویل لاوروف شد.
سعید خطیب زاده گفت: ما آمادگی خود را برای تسهیل گفت‌وگوها اعلام کردیم و مسکو نظراتی دارد که کیف آمادگی مذاکرات را ندارد و اوکراین هم نظراتی دارد که روسیه مذاکرات را در راستای پایان جنگ ادامه نمی دهد. ما تلاش کردیم بدون این‌که داوری کنیم با توجه به روابط خوبمان تسهیل گری کنیم و هر زمان دو طرف آمادگی داشته باشند از این اتهام زنی دست بردارند در تهران میزبان گفت‌وگو باشیم.
این در حالی است که کشورهای اروپایی با ارسال سلاح به اوکراین آتش این درگیری را تندتر می کنند و از سوی دیگر زلنسکی نیز تمایلی به مذاکره و صلح میان روسیه و اوکراین نشان نمی دهد.
از طرفی فدراسیون روسیه نیز از مواضع خود کوتاه نمی‌آید و شروط مذاکره را لازم الاجرا می داند.
لوان جاگاریان، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار فدراسیون روسیه در ایران، در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: ما همواره از هر مذاکره ای برای صلح استقبال می کنیم، بار ها نیز جهت مذاکره و گفتمان اعلام آمادگی کردیم تنها شرط ما این است که اوکراین نگرانی ما را مدنظر قرار دهد اما آنها با بلند پروازی خود این نگرانی ها را نادیده گرفتند.
دولت زلنسکی یک دولت مزدور و دست نشانده است.
آنها پیشتر در استانبول طرحی را مطرح کردند و ما با آن موافقت کردیم تا بر مبنای آن به عنوان یک پایه و اساس مذاکره انجام دهیم اما سپس دولت زلنسکی از واشنگتن دستور خودداری از مذاکرات را دریافت کرد و از پیشنهاد ترکیه خارج شد.
اوکراین مستقل نیست و نمی توان با یک دولت دست نشانده مذاکره کرد آنها ابتدا باید از واشنگتن دستورات را دریافت کنند متاسفانه بروکسل هم زیر سلطه آمریکا رفته تمامی کشور های اروپایی نیز که به تحریم های ظالمانه علیه روسیه پیوستند رفتاری مشابه دارند.
ما پنج اصل داریم "بی طرفی اوکراین، عاری از سلاح هسته ای شدن اوکراین، به رسمیت شناختن استقلال جمهوری های دونباس و لوهانسک و به رسمیت شناختن کریمه به عنوان بخشی از روسیه" که تا به آنها نرسیم عملیات ویژه ی نظامی متوقف نمیشود، جنگ جنگ تا پیروزی.
وی تاکید کرد: این موضوع یک نقطه عطف است پیروزی روسیه مقابل اوکراین به نیابت از غرب به نفع جمهوری اسلامی ایران و چین نیز هست در صورتی که ما پیروز نشویم پس از ما نوبت ایران و سپس نوبت چین است.
جنگ میان روسیه و اوکراین نیست این جنگ میان روسیه و غرب است.
سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار فدراسیون روسیه در ایران ضمن تاکید بر فشار روز افزون وارد شده بر اروپا بدلیل تحریم روسیه بیان کرد: غرب خود را بار ها نشان داده و ثابت کرده که در هیچ زمینه ای قابل اطمینان نیست، چه در قبال توافق برجام در برابر ایران و چه در قبال اوکراین، در قبال توافق برجام و خروج یکجانبه ی ترامپ از این تواقق تنها اظهار تاسف کردند اکنون نیز پس از یک نمایش رسانه‌ ای پناهندگان اوکراینی را از کشورها و شهر های خود به کمپ ها می فرستند کشور های اروپایی از پناهندگان خسته شده اند و این موضوع برای پناهندگان اوکراینی نیز استثنا نیست.
این کشور ها با تحریم روسیه ابتدا دزد بودن خود را ثابت کردند که اموال روسیه را بلوکه کردند و سپس مردم خود را دچار مشکل کردند چرا که آنها اکنون با تبعات تحریم‌ ها علیه روسیه مواجه شده‌ اند و این موضوع در قبال تحریم‌ ها علیه ایران نیز صدق می کند غربی ها امروز نفت شما را دزدیدند و دیروز پول ما را.
وی افزود: آمریکا هر کجای جهان پا گذاشت شهرها را با خاک یکسان کرد ما نیز اگر می خواستیم کی یف را با خاک یکسان کنیم و پس از صاف کردن از آن خارج شویم می توانستیم تا چند روز به طور کامل بر اوکراین مسلط شویم اما هدف ما چیز دیگری است و تنها در مناطق نظامی عملیات انجام می دهیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала