بیانیه جدید سه کشور اروپایی درباره برجام

© AFP 2023 / KARL-JOSEF HILDENBRANDThe flags of the G7 countries. File photo
The flags of the G7 countries. File photo - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2022
اشتراک
در بیانیه جدید انگلیس، فرانسه و آلمان از ایران خواسته‌ اند اجرای پروتکل الحاقی را از سر بگیرد.
به گزارش اسپوتنیک، در پی تحولات روزهای اخیر که به تصویب قطعنامه شورای حکام علیه فعالیت های هسته ای ایران انجامید، سازمان انرژی اتمی ایران اقدامات متقابلی را از جمله خاموش کردن ۲۷ دوربین نظارتی آژانس بین المللی انرژی در تاسیسات هسته ای را با اطلاع به گروسی رئیس آژانس، در دستور کار قرار داد.
تنها ساعاتی پس از آغاز اجرای این اقدامات، سه کشور اروپایی طرف برجام با انتشار بیانیه ای از جمهوری اسلامی خواستند تا با متوقف کردن این اقدامات به میز مذاکره برگردد.
در این بیانیه آمده است: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا از آوریل ۲۰۲۱ با حسن نیت و به صورت فشرده با ایران مذاکره کرده‌ایم تا برجام را به همراه سایر شرکت‌کنندگان آن و همچنین ایالات متحده بازگردانیم. از ماه مارس ۲۰۲۲ یک توافق قابل اجرا روی میز بوده است که ایران را به تعهداتش در برجام و آمریکا را به توافق بازمی گرداند.
این بیانیه بدون اشاره به بدعهدی آمریکا در خروج یکجانبه از برجام می‌افزاید: ما متاسفیم که ایران از فرصت دیپلماتیک برای انعقاد توافق استفاده نکرده است و ما از آن می‌خواهیم که اکنون این کار را انجام دهد. ما آماده انعقاد توافق هستیم.
در ادامه این بیانیه آمده است: ایران اکنون در حال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته اضافی است و تصمیم خود را برای پایان دادن به تمام اقدامات شفاف سازی مرتبط با برجام به آژانس تأیید کرده است. این توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بازگرداندن تداوم دانش در مورد بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران، از جمله تولید سانتریفیوژها، به خطر می‌اندازد.
بهترین پکیج دوربین مداربسته تحت شبکه چیست ؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2022
لحظه خاموش‌کردن "دوربین‌های فراپادمانی آژانس" توسط سازمان انرژی اتمی ایران + ویدئو
سه کشور اروپایی در بیانیه خود افزودند: ما این گام‌ها را که به نگرانی‌های ابراز شده توسط شورای حکام آژانس - در قطعنامه‌ای که با حمایت قاطع تصویب شد - می‌پردازد، محکوم می‌کنیم. این اقدامات تنها وضعیت را تشدید می‌کند و تلاش‌های ما برای بازگرداندن اجرای کامل برجام را پیچیده می‌سازد.
این بیانیه می‌افزاید: ما همچنین از ایران می‌خواهیم که اعمال پروتکل الحاقی و همه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را از سر بگیرد، پیشرفت هسته‌ای خود را متوقف کند و فوراً توافقی را که در حال حاضر روی میز است برای بازگرداندن برجام منعقد کند.
گفتنی است که جمهوری اسلامی ایران متعاقب تصویب قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می‌نماید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала