چین: اعمال فشار به ایران، کمکی به حل مسئله هسته‌ای نمی‌کند

CC BY 2.0 / IRNA / ایران و چین
ایران و چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2022
اشتراک
معاون رئیس نمایندگی دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین گفت که اعمال فشار علیه ایران به حل‌وفصل مشکلات هسته‌ای ایران کمکی نخواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از شینهوا، وانگ چانگ، معاون رئیس نمایندگی دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین گفت که چین رای منفی به قطعنامه پیشنهادی از سوی ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و آلمان جهت انتقاد از مسائل پادمانی در ایران داده است.
وانگ عنوان کرد که چین مخالف اعمال فشار کشورهای مربوطه به ایران از طریق این قطعنامه است؛ چراکه کمپین فشار به حل‌وفصل مشکلات کمکی نمی‌کند و تنها باعث تشدید تنش‌ها و وخیم‌تر شدن شرایط خواهد شد.
وی در ادامه گفت چنین اقدامات تقابل‌جویانه در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری ایران با آژانس اتمی را به خطر انداخته و باعث تضعیف مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران - که در مرحله پایانی حیاتی قرار دارد - خواهد شد.
معاون رئیس نمایندگی دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی وین عنوان کرد که کشورش از ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حل‌وفصل اختلافات‌شان بر سر مسائل پادمانی از طریق گفت‌وگو و همکاری حمایت می‌کند.
بیانیه کشورهای اروپایی در شورای حکام درباره توافق برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2022
بیانیه کشورهای اروپایی در شورای حکام درباره توافق برجام
وانگ ادامه است: مسائل واجب نهایی کردن مذاکرات هسته‌ای با ایران و بازگرداندن هرچه سریع‌تر برجام به مسیر پیشین خود است. ما باور داریم که تمامی مسائل پادمانی ایران تا آن زمان حل‌وفصل خواهند شد.
وی همچنین اشاره کرد که ایالات متحده به عنوان عامل اصلی بحران هسته‌ای کنونی ایران باید هرچه سریع‌تر تصمیمات سیاسی بگیرد و به طور فعال به نگرانی‌های مشروع ایران پاسخ دهد تا بتوان هر سریع‌تر در مذاکرات هسته‌ای به توافق رسید.
این مقام ارشد چینی در انتها از تمامی طرفین خواست تا شرایط لازم و جو مناسب برای تلاش‌های دیپلماتیک را ایجاد کنند.
شورای حکام بامداد روز پنج‌شنبه قطعنامه ارائه شده علیه ایران توسط آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا را تصویب کرد. ۳۰ کشور رای موافق، ۲ کشور (چین و روسیه) رای مخالف و ۳ کشور (هند، لیبی و پاکستان) له این قطعنامه رای ممتنع دادند.
پیش‌نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ایران روز سه‌شنبه به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала