گزارش و تحلیل

چرا جایگزینی گاز روسیه با گاز ایران، برای اروپا غیرممکن است؟

© Sputnik / Ivan Rudnev /  مراجعه به بانک تصاویر خط لوله گاز
 خط لوله گاز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2022
اشتراک
با توجه به امتناع تعدادی از کشورهای اروپایی از پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل و سیاست سخت غرب در تحریم منابع انرژی روسیه، اروپایی ها شروع به صحبت در مورد جایگزینی برای سوخت روسیه کردند، به ویژه چشمان آنها به سمت این سوخت معطوف شده است. ایران دومین کشور بزرگ جهان از نظر ذخایر گاز طبیعی است.
به گزارش اسپوتنیک، رستم تانکایف، کارشناس برجسته اتحادیه تولیدکنندگان نفت و گاز روسیه و مدیر عامل اینفو، می‌گوید ایران می‌تواند به طور کامل جایگزین روسیه در بازار گاز اروپا شود، اما با قیمت بسیار گرانی که اروپایی‌ها به دلایلی حاضر به پرداخت آن نیستند. وب در مصاحبه با اسپوتنیک ایران چشم انداز عرضه گاز LNG از ایران به اروپا را تشریح کرد:
با توجه به مشکلات اقتصادی عظیمی که در اروپا به وجود آمده و هر روز بیشتر می شود، اگر فرض کنیم تحریم ها علیه ایران برداشته شود، سهم روسیه در بازار گاز اروپا کمتر و سهم ایران بیشتر می شود. ایران در حال حاضر گاز اروپا را تامین نمی کند. این به این دلیل است که عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) تحت تأثیر نفوذ چین محدود شده است: ناوگان حامل های گاز مایع به تعداد 6 دستگاه تنها 5 درصد متعلق به ایران و 95 درصد آن چین است. بنابراین ایران چیزی برای حمل گاز مایع به اروپا ندارد و برای خود اروپایی ها هم زیان آور خواهد بود. گاز ال ان جی، گردش مالی بالایی دارد و به سرمایه گذاری بیشتری نیاز دارد.
کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه شاه‌ میرزایی معاون وزیر و مدیر عامل پتروشیمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.04.2022
گزارش و تحلیل
حضور پررنگ ایران در بزرگترین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز روسیه + ویدئو
به گفته تانکایف، تحویل گاز طبیعی از ایران به اروپا از طریق خط لوله گاز امکان‌پذیر است، از نظر تئوری حتی می‌تواند جایگزین گاز روسیه شود، اما تنها شرایط ژئوپلیتیک منطقه‌ای که در آینده قابل پیش‌بینی به سادگی قابل حل نیست، به اروپایی‌ها اجازه خرید ایران را نخواهد داد.
در مورد تامین گاز خط لوله ایران، یک خط لوله گاز بین ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد. بله، کوچک است، با ظرفیت 15 میلیارد متر مکعب در سال می باشد، و این گاز در واقع به اروپا نمی رسد، آن را ترکیه می گیرد. اکنون نمی توان این خط لوله گاز را افزایش داد، اگرچه از نظر تئوری یک کریدور وجود دارد و هزینه های ساخت حداقل خواهد بود، اما 1/3 طول این خط لوله گاز از قلمرو پرجمعیت کردها در ترکیه می گذرد. هیچ موسسه مالی هرگز برای این ساخت و ساز وام نمی دهد. بنابراین، این خط لوله گاز تنها امکان فنی تامین گاز ایران به اروپا را نشان می دهد، اما جایگزین عملی آن برای روسیه در حال حاضر برای اروپا نیست. اگرچه با لغو تحریم‌ها علیه ایران و حل مسئله کردستان، ساخت خط لوله گاز در اینجا با نورد استریم 2 و حتی شاید بیشتر امکان‌پذیر خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала