گزارش و تحلیل

وزیر امور خارجه نیجریه در دیدار وزیر صمت: نیجریه اهمیت بالایی به توسعه روابط با ایران قائل است

© Sputnik / Shiva Abshenasوزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی و وزیر مشاور در امور خارجه نیجریه
وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی و وزیر مشاور در امور خارجه نیجریه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2022
اشتراک
وزیر مشاور در امور خارجه نیجریه تاکید کرد: اهمیت بالایی برای روابط خود با جمهوری اسلامی ایران قائل است، زیرا پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و اگر از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم به نفع دو کشور و ملت خواهد بود.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، زبیرو دادا در ششمین اجلاس کمسیون مشترک همکاری های ایران و نیجریه گفت: در روز جاری ملاقات‌هایی با معاون اول رئیس جمهور و سایر مقامات ایرانی داشتیم و مذاکرات بسیار خوبی انجام شد.
وزیر مشاور در امور خارجه نیجریه افزود: همچنین از تمامی افرادی که در برگزاری ششمین اجلاس مشترک اقتصادی دو کشور همکاری داشتند، تشکر می‌کنم و از دولت جمهوری اسلامی ایران برای مهمان نوازی خوب تشکر می‌کنم.
وی اظهار داشت: از شما وزیر صمت به دلیل استقبال خوبی که از من و هیات همراه داشتید، تشکر می‌کنم و می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و سلام گرم رئیس جمهور نیجریه را به دوست و برادر بزرگوارشان آقای رئیسی رئیس جمهور ایران ابلاغ کنم.
© Sputnik / shiva Abshenasششمین اجلاس کمسیون مشترک همکاری های ایران و نیجریه
ششمین اجلاس کمسیون مشترک همکاری های ایران و نیجریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2022
ششمین اجلاس کمسیون مشترک همکاری های ایران و نیجریه
دادا بیان داشت: ما نهایت تلاش خودمان را در جهت حضور در ششمین کمیسیون مشترک دو کشور انجام دادیم و این در حالی است که هشت سال از آخرین دوره برگزاری کمیسیون های مشترک می گذرد که در آن دوره کمیسیون مشترک توافق نامه ها و آیین نامه های مختلفی با هدف تقویت و ارتقاء مناسبات دو کشور به امضاء رسید.
وی بیان داشت: حضور مجدد ما در اینجا به منزله تعهدمان به اجرای توافقات و قراردادها است.
نیجریه اهمیت بالایی برای روابط خود با جمهوری اسلامی ایران قائل است، زیرا پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و اگر از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم به نفع دو کشور و ملت خواهد بود.
وزیر مشاور در امور خارجه نیجریه تصریح کرد: روابط دوجانبه ایران و نیجریه طولانی مدت و صمیمی است و این روابط از سال ۱۹۷۶ بیشتر و صمیمی تر شده است، کشورهای ایران و نیجریه در سطوح جانبه و بین‌المللی همکاری‌های خوبی داشته‌اند.
دادا افزود: علیرغم فرصتها و روابط نزدیک بین دوکشور اما روابط اقتصادی دو کشور رضایت بخش نیست و در نقطه خوبی قرار ندارد. با توجه به برگزاری ششمین دوره از کمیسیون مشترک دو کشور امیدوارم این کمیسیون به عنوان یک مبنا برای توسعه روابط اقتصادی ایران و نیجریه باشد.
لازم به ذکر است در اجلاس امروز تجاری ایران و نیجریه 9 سند همکاری بین دو کشور در حوزه‌های مختلف فرهنگی گردشگری نفت کشاورزی ورزشی و تجاری امضا شد.
رئیسی: آفریقا از محورهای اصلی سیاست خارجی ایران است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2022
رئیسی: آفریقا از محورهای اصلی سیاست خارجی ایران است
وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران نیز در دیدار با وزیر مشاور در امور خارجه نیجریه گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و نیجریه در یک سال گذشته حدود ۱۲۵ میلیون دلار بوده که طی ۹ ماه گذشته رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، سید رضا فاطمی امین در ششمین اجلاس جامع کمیسیون همکاری مشترک ایران و نیجریه تصریح کرد: با وجود سابقه خوب همکاری های فرهنگی دو کشور، متاسفانه به لحاظ اقتصادی وتجاری، هنوز برای دستیابی به سطح مناسبی از تبادلات و همکاری های مشترک میان دو کشور فاصله زیادی داریم که باید این روند اصلاح شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در نشست مشترک با زبیرو دادا افزود: حجم تجارت خارجی نیجریه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار و جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۲۰ میلیارد دلار بوده و روابط حجم مبادلات دو طی سال گذشته بالغ و ۱۲۵ میلیون دلار بوده است.
فاطمی امین گفت: دو کشور عضو سازمان های بین المللی مشترکی از جمله سازمان همکاری های اسلامی، بانک توسعه اسلامی، گروه D8 و...، هستند که فرصت های لازم برای توسعه بیش از پیش همکاری های تجاری را فراهم می آورد.
وی ادامه داد: اقتصاد و ظرفیت‌های تولیدی دو کشور می تواند مکمل یکدیگر باشد؛ در همین راستا باید به سرعت ظرفیت های یکدیگر را بشناسیم و در یک بازه زمانی مناسب نقشه راه همکاری دو طرف تهیه و وارد فاز اجرایی شود.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2022
گفتگوی وزیر خارجه ایران در مجمع جهانی اقتصاد در داووس + ویدئو
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: تولیدات کالایی ایران از کیفیت و قیمت قابل رقابت برخوردار هستند و با توجه به تایید وزیر مشاور در امور خارجه نیجریه، کالاهای ایران با استقبال شهروندان نیجریه ای مواجه است.
فاطمی امین تصریح کرد: حداکثر تا یک ماه آینده باید چند محصول دیگر را به سبد مبادلات تجاری ایران و نیجریه اضافه کنیم و تا ۳ ماه آینده نیز نقشه راه همکاری دو کشور طراحی شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: در گام نخست توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی میان دو کشور ایران و نیجریه باید مسیر تردد تجار و بازرگانان دو کشور تسهیل شود و در این خصوص باید خطوط هوایی مناسبی بین ایران و نیجریه به وجود بیاید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала