گزارش و تحلیل

جهان پس از درگیری روسیه و اوکراین - سه ضربه و سه پیامد

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا چنان اطلاعاتی را به اوکراین داد که منجر به کشته شدن نظامیان روسیه شد
آمریکا چنان اطلاعاتی را به اوکراین داد که منجر به کشته شدن نظامیان روسیه شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2022
اشتراک
شینبو: درگیری در اوکراین سومین "ضربه" به نظم جهانی است.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین می نویسد: درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین بیش از صد روز است که ادامه دارد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به صراحت گفته است که همه این کارها برای پایان دادن به نظم جهانی تحت سلطه آمریکا و برای کمک به تشکیل جامعه بین المللی عادلانه انجام می شود. واکنش واشنگتن و بروکسل بی سابقه بود.
دکتر وو شینبو - رئیس مرکز مطالعات بین المللی در دانشگاه "فودان" شانگهای در این خصوص نوشت:
سه ضربه به سیستم پس از جنگ سرد
در سال 1998 روسیه به عضویت گروه 8 درآمد. در سال 2001، چین به WTO پیوست. به این ترتیب، واشنگتن به پکن و مسکو اجازه داد تا به سیستم بین المللی بپیوندند، زیرا در آن زمان ایالات متحده بر ایجاد یک سیستم جهانی فراگیر متمرکز بود. اما در طول 20 سال بعد، این سیستم سه بار ضربه خورد.
ضربه اول جنگ عراق بود که آمریکا با دور زدن سازمان ملل به راه انداخت. این چالش هم برای نقش سازمان ملل در تضمین امنیت بین‌المللی و هم برای تعدادی از موازین و هنجارهای مهم تعیین شده توسط منشور آن بود. این امر نه تنها بر سیستم سازمان ملل، بلکه بر سیستم متحدان ایالات متحده تأثیر گذاشت، زیرا برخی از آنها مانند فرانسه و آلمان به شدت با عملیات نظامی در عراق مخالف بودند. اما در آن زمان ایالات متحده از نظر قدرت برتری قابل توجهی داشت و بسیاری از کشورها جرات مقابله با آمریکا را نداشتند.
پرچم آمریکا ممنوع داگلاس دی‌سی-3 هواپیمای دوموتوره - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2022
شکست جدی آمریکا در قبال روسیه
ضربه دوم از سوی دولت دونالد ترامپ وارد شد. اینها مشکلات با متحدان و یک جنگ تجاری بی سابقه علیه چین بود. هنگام ریاست جمهوری ترامپ شاهد نابودی قواعد سیستم بین المللی و تضعیف نظم جهانی بودیم.
و در نهایت ضربه سوم، درگیری روسیه و اوکراین و تحریم های غرب است. زدوخورد دو کشور بدون تحریم یک حادثه محلی است. اما بسته‌های بی‌سابقه تحریم های ضد روسیه قوانین بین‌المللی را تضعیف کرده است. تأثیر آنها بر نظام بین الملل بسیار زیاد و طولانی خواهد بود.
چهار گرایش جدید
از زمانی که دونالد ترامپ رقابت استراتژیک با چین را آغاز کرد، آمریکا بیش از جهانی شدن و بازارها به به اصطلاح "سیستم ارزشی" توجه داشت. همراه با تحریم ها علیه روسیه، این امر به ظهور چهار گرایش کمک می کند.
اول، تبدیل وابستگی متقابل اقتصادی به یک "حربه " مورد استفاده غرب علیه چین، روسیه و برخی کشورهای دیگر (مانند ایران، کره شمالی و...).
ثانیاً اولویت مسائل به اصطلاح امنیت روابط اقتصادی بر جهانی شدن. منطق جهانی شدن منطق بازار است. این امر شامل تامین سرمایه گذاری، تولید و فروش از نظر حداکثر سود اقتصادی است. اما به اصطلاح امنیت روابط اقتصادی منطق جهانی شدن را از کار می اندازد.
ثالثاً، تبدیل دلار آمریکا به ابزار سیاست خارجی.
رابعا، ایدئولوژیک شدن روابط بین الملل به اصطلاح "ارزش گرایی" است. زمانی که جو بایدن برای ترویج استراتژی هند و اقیانوسیه از آسیا بازدید کرد، این "سیستم ارزش ها" یکی از پرچم‌های اصلی بود.
مرکل: روسیه را نباید نادیده گرفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2022
مرکل: روسیه را نباید نادیده گرفت
سه پیامد
در این زمینه تغییرات چشمگیری در نظم بین الملل جهانی رخ خواهد داد. اول، گذار از جهانی شدن اقتصادی به متحد سازی اقتصادی. جهان به تدریج در حال تقسیم شدن به بلوک های مختلف تجاری، فناوری و ارز است. این "چین زدایی" اقتصادی غرب و "دلارزدایی" پول بسیاری از کشورهای جهان است. استفاده از دلار به عنوان یک "حربه" علیه روسیه، بسیاری را به فکر کاهش وابستگی به دلار آمریکا انداخت.
دوم، تضعیف نظام اداری جهانی. این که آیا G-20 می تواند به عنوان پلتفرم اصلی برای هماهنگی اقتصاد کلان پس از حذف روسیه ادامه دهد یا خیر، یک سوال بدون جواب باقی می ماند. در سازمان ملل، روسیه و چین با آمریکا و متحدانش مقابله می کنند. مشکلات مشابهی در کار صندوق بین المللی پول و سایر مکانیسم های حکمرانی جهانی وجود دارد.
سوم، سازماندهی مجدد روابط بین المللی. قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت اقدامات روسیه در اوکراین، تحریم های غرب علیه روسیه، تعلیق کار روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل - همه اینها منجر به انشعاب در جامعه بین المللی به دو اردوگاه متضاد و یک اردوگاه بی طرف عملگرایانه منجر شده است.
این روندها تا کجا پیش خواهند رفت؟ روسیه قطعاً به دنبال تضعیف سلطه ایالات متحده است. با این حال، ایجاد یک سیستم بین المللی برابرتر به انتخاب ها و اقدامات چین و سایر کشورهای در حال توسعه بستگی دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала