گزارش و تحلیل

ایران می تواند عضو بعدی بریکس شود

© Sputnik / Grigory Sysoyev/POOL /  مراجعه به بانک تصاویر ایران می تواند عضو بعدی بریکس شود
ایران می تواند عضو بعدی بریکس شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2022
اشتراک
مدیر برنامه های باشگاه والدای، یاروسلاو لیسوولیک، در سخنانی اعلام نمود که ایران به خوبی می تواند عضو جدیدی از بریکس شود. کارشناس ایرانی "شعیب بهمن" نیز معتقد است که عضویت ایران در بریکس موجب توسعه روابط اقتصادی تهران و مسکو شود، و منجر به رشد وبالندگی اقتصاد مستقیم بین المللی شود.
آقای یاروسلاو لیسوولیک، مدیر برنامه باشگاه والدای در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک در خصوص احتمال عضویت ایران در بریکس گفت: روند گسترش بریکس، که چین پیشنهاد راه اندازی آن را داده است، آغاز شده است، آرژانتین، ایران و اندونزی اولین نامزدهای ورود هستند.بدیهی است که در حال حاضر کشورهایی وجود دارند که با شرکت کنندگان کلیدی بریکس، در درجه اول با چین، گفتگو کرده اند. اولین کاندیدا، کشور آرژانتین است که در چارچوب طرح یک کمربند، یک جاده به طور فعال با چین همکاری می کند و علاقه خود را به این موضوع نشان داده است.
وی در ادامه گفت: "ابتکاری که چین از سال 2017 در حال توسعه است، به اصطلاح فرمت بریکس پلاس می باشد که برای عضویت کشور ایران کاملاً مرتبط است. در سال 2022، چین دوباره ریاست بریکس را بر عهده خواهد داشت. توسعه فرمت بریکس پلاس+ شامل همکاری و مشارکت در بستر کشورهای بریکس در گروه های منطقه ای و یکپارچه کشورهای این سازمان است. اگر چنین پلت فرم بزرگی ایجاد شود که تمام مناطق جنوب جهانی را پوشش دهد می تواند گروه های منطقه ای آمریکای لاتین، آفریقا و اوراسیا را شامل گردد، و بخشی از این پلتفرم تعامل نه تنها کشورها، بلکه مشارکت بزرگتر گروه های منطقه ای منفرد مانند سازمان همکاری شانگهای را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
 بریکس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2021
تصویب اعلامیه نهایی بریکس
اگر تعامل ایران با کشورهای منطقه در چارچوب سازمان همکاری شانگهای یا منطقه آزاد تجاری با اوراسیا توسعه یابد، می‌توان چنین قالب‌هایی را در قالب بریکس پلاس گنجاند. ایران می تواند چشم انداز و راه های توسعه این قالب بریکس پلاس را با مشارکت فعال تر خود ارائه دهد. این عوامل می توانند فرمت های مختلفی با هدف ادغام عمیق تر کشورها در چارچوب سازمان همکاری های اقتصادی اورآسیا، بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی (مرکوسور)، سازمان همکاری شانگهای باشند. در اینجا فضای بسیار گسترده ای برای ایران نه تنها برای تعامل نزدیک تر با کشورهای بریکس، بلکه برای توسعه گروه های همگرایی منطقه ای می باشد.
این مقام روس همچنین خاطرنشان کرد که اندونزی که در حال حاضر ریاست G20 را بر عهده دارد، فعالیت قابل توجهی از خود نشان می دهد. وی در ادامه گفت: همچنین ایران که روابط خوبی با روسیه، چین و هند دارد، اما هنوز عضو بلوک های بزرگ نیست، می تواند در بریکس مشارکت داشته باشد. لیسوولیک همچنین پیشنهاد کرد که ترکیه می تواند نامزد دیگری شود.
در این راستا، خبرگزاری اسپوتنیک با شعیب بهمن متخصص مسائل خاور میانه و روابط ایران و روسیه و قفقاز به گفتگو نشست.
آیا ایران به عضویت در بریکس علاقه مند است، چه مزایایی این عضویت برای ایران خواهد داشت؟
سیاست خارجی ایران در طی سالهای گذشته و در حال حاضر در پی توسعه مناسبات و گسترش همکاری های چند جانبه بین المللی بوده است، در این راستا از عضویت در سازمان های منطقه ای و بین الملی استقبال کرده است. کماکان که ایران در طی سالهای اخیر همکاری های گسترده ای با اتحادیه اقتصادی اورآسیا اغاز کرده است، همچنین ایران مسئله عضویت در سازمان همکاری شانگهای را به طور جدی دنبال کرده است تا به عضویت دائم در این سازمان منجر شد. عضویت ایران در بریکس می تواند جذابیت های قابل توجهی داشته باشد. در عین حال حضور ایران می تواند یک مزیت برای این سازمان داشته باشد، این عضویت می تواند بهره بندی دو جانبه داشته باشد، هم می تواند منافع ایران را تامین کند، هم می تواند برای سازمان ارتقا بخش باشد.
بنابراین ایران از این پیشنهاد استقبال خواهد کرد، اگر به صورت جدی این موضوع مطرح شود، از سوی ایران نیز به صورت جد دنبال خواهد شد.
درخواست اردوغان ازرهبران بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.07.2018
درخواست اردوغان از رهبران بریکس
عضویت در بریکس چگونه می تواند بر روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای عضو به ویژه با روسیه تأثیر بگذارد؟
قاعدتا هر چه حضور کشورها در نهادهای منطقه ای و بین المللی بیشتر باشد ، از جنبه های مختلف روابط کشورها به یکدیگر پیوند خواهد یافت: روابط سیاسی،اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، و اقتصادی کشورهای عضو گروه ها ، مجامع و سازمانها، اتحادیه های بین المللی و منطقه ای به طور ناخودآگاه بیشتر از دیگر کشورهای غیرعضو است. بنابراین قاعدتا عضویت ایران در بریکس موجب توسعه روابط اقتصادی تهران و مسکو شود، و منجر به رشد وبالندگی اقتصاد مستقیم بین المللی شود.
بعد از جنگ جهانی دوم این اروپایی ها بودند که به اقتصاد بین الملل شکل بخشیدن ، از طریق ایجاد بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، یا معرفی دلار امریکا به عنوان ارز جهانی. بنابراین حضور ایران در بریکس می تواند موجب ایجاد ساختار های مستقل نظیر بانک جهانی یا صندوق بین الملی پول شود، که تحت نظر بریکس عمل کند. که این امر به نوبه خود موجب توسعه روابط اقتصادی روسیه و ایران نیز گردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала