ترکیه سوئد و فنلاند را تهدیدی برای ناتو می داند

© AP Photo / Virginia Mayoترکیه سوئد و فنلاند را تهدیدی برای ناتو می داند
ترکیه سوئد و فنلاند را تهدیدی برای ناتو می داند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2022
اشتراک
ترکیه از پذیرش کشورهای ناتو که موضع روشنی در قبال تروریسم ندارند، خودداری کرد.
به گزارش اسپوتنیک، فخرالدین آلتون رئیس دفتر ارتباط ریاست جمهوری ترکیه گفت: ترکیه نمی تواند نسبت به درخواست های عضویت در ناتو که از سوی کشورهایی که نمی خواهند موضع روشنی در مبارزه با سازمان های تروریستی اتخاذ کنند، مثبت باشد، پذیرش چنین کشورهایی در این اتحاد امنیت آن را تهدید می کند.
سوئد و فنلاند در مورد امکان پیوستن به ائتلاف آتلانتیک شمالی در پس زمینه عملیات ویژه روسیه در اوکراین صحبت کردند، اما ترکیه روند بررسی درخواست را مسدود کرد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور گفت که به دلیل موضع استکهلم و هلسینکی در مورد حزب ممنوعه کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در ترکیه آن را وتو کرده است.
به گفته پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند، حل و فصل اختلافات ممکن است چند هفته طول بکشد.
آلتون به نقل از خبرگزاری آنادولو گفت: ترکیه نمی‌تواند درخواست‌ های عضویت در ناتو را که از سوی کشورهایی که نمی‌خواهند موضع روشنی در مبارزه با سازمان‌ های تروریستی اتخاذ کنند، بپذیرد. چنین موضعی تهدیدی برای آینده ائتلاف آتلانتیک شمالی است.
وی افزود: فرآیندهای ژئوپلیتیکی در دوره اخیر ارزش ترکیه را به عنوان متحد ناتو نشان داده است. وضعیت اوکراین و فرآیندهای بعدی نشان داد که بلوک ناتو خیلی سریع درگیر یک رویارویی ژئوپلیتیکی است. نگرانی های جدیدی در مورد امنیت در داخل ناتو وجود دارد. روسیه مدعی است که هدف ناتو رویارویی است.
دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت که گسترش بیشتر ائتلاف امنیت بیشتری را برای اروپا به ارمغان نخواهد آورد. وی در عین حال خاطرنشان کرد که ورود سوئد و فنلاند به ناتو را تهدیدی برای روسیه نمی‌داند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала