گزارش و تحلیل

اوضاع وخیم برخی کشورهای غربی

CC BY 2.0 / Mike / United States Department of the Treasuryوزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2022
اشتراک
اعتیاد غرب به تحریم این روزها نتیجه های معکوسی برای غرب به ارمغان آورده است.
به گزارش اسپوتنیک - اعتیاد غرب به تحریم به حدی رسیده که از دست رهبران این کشورها خارج شده و این روزها نتیجه های معکوسی برای آنها به ارمغان آورده.
البته نمی توان انکار کرد ضعف ایالات متحده در رهبری جبهه غربی تاثیر دو چندان بر این شرایط داشته و دارد.
اگر به کتابهای مربوطه و یا تحقیقات محققین در زمینه انجام تحریم ها مراجعه کنید می بینید که همه تاکید دارند تحریم ها باید هدفمند باشد و سیاستمداران باید به استناد قاعده مصطلحا "چماق وهویج " عمل کنند، یعنی همانطور که تحریم در کار است باید تشویق هم در کار باشد که طرف تحریم کننده احساس کند اگر همکاری کرد علاوه بر اینکه تحریم ها برداشته می شود امتیازی هم دریافت می کند.
اما با توجه به اینکه بسیاری از افرادی که امروزه در راس سیاست کشورهای غربی عل الخصوص ایالات متحده قرار دارند حوصله خواندن کل کتابهای مربوطه را ندارند، ظاهرا آنها فقط بخش آخر کتاب را خوانده اند، "تحریم شود".
به همین دلیل هم می باشد که امروزه مشاهده می کنیم برخی کشورها مانند کوبا و کره شمالی و ایران و ونزولا و ... ده ها سال است در تحریم قرار دارند و به شرایطی رسیده اند که هیچ منطق قانع کننده ای برای آنها وجود ندارد که اگر بخواهند با کشورهای غربی همکاری کنند چه امتیازی دریافت می کنند.
در بسیاری موارد آنقدر جریان تحریم های غربی پیچیده شده و سیاستمداران غربی مخصوصا آمریکایی آنقدر تحریم در تحریم درست کرده اند که حتی برداشتن تحریم ها و یا حتی گره گشایی از جریان تحریم ها برایشان امکان پذیر نمی باشد و نیتی در برداشتن تحریم ها داشته باشند باید همه تحریم ها را یکجا لغو کنند تا درگیر ریزه کاری ها نشوند.
کرملین مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2022
تحریم‌های ضد روسیه، فلج شدن زندگی اقتصادی جهان
امروزه اتفاق دیگری رخ داده و آن این است که این تحریمها در حال بازگشت به خود کشورهای تحریم کننده می باشد، امری که همه اقتصاد دان های مربوطه در کتابهای خود روی آن تاکید دارند که: "طولانی شدن تحریم برخی کشورها می تواند اثر معکوس بر خود تحریم کنندگان داشته باشد".
ماجرای تحریم های شتاب زده و نسنجیده کشورهای غربی بر علیه روسیه عموما این جریان را شتاب بخشید و امروزه شرایط به گونه ای شده که برخی کشورهای غربی مانند فرانسه و انگلیس و آلمان و... شروع کرده اند کوپن توزیع کنند و در آمریکا حتی بقای رئیس جمهوری این کشور در قدرت مورد سوال است.
طبق اظهارات بسیاری از محافل تحلیلی حتی اگر بایدن بتواند تا پایان دوره چهارساله خود در قدرت بماند وی نهایتا رئیس جمهوری ای ضعیف و مصطلحا "اردک لنگ" خواهد بود.
بر عکس تصور اینها روسیه ظاهرا با برنامه ریزی بسیار دقیق عملیات ویژه خود در اوکراین را شروع کرده و امروزه ماجرای ارزش روبل روسیه خود معیار برنامه ریزی روسیه است.
روبل روسیه نسبت به روزهای قبل از شروع عملیات چیزی حدود 20 درصد بیشتر ارزش دارد و عملا می توان گفت درآمد مردم روسیه نه فقط کاهش نیافته بلکه 20 درصد افزایش هم یافته.
علاوه بر همه اینها طبق آمار و ارقامی که خود رسانه های غربی منتشر می کنند محبوبیت آقای ولادیمیر پوتین در روسیه به اوج رسیده و ملی گرایی در میان روس تبارها چه در روسیه چه در دیگر کشورهای جهان برای اولین بار پس از چندین دهه به حدی باورنکردنی رسیده.
در مقابل محبوبیت رهبران کشورهای غربی به حد بسیار زیادی پایین رفته و در برخی موارد مانند سطح محبوبیت رئیس جمهوری آمریکا و یا نخست وزیر انگلیس رکورد پایین ترین سطح میزان محبوبیت در تاریخ این دو کشور را ثبت کرده اند.
زاخارووا: مسکو آماده بازگشت به گفتگوی عادی با آمریکا است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2022
افزایش تحریم های ایالات متحده علیه روسیه؛ زاخارووا تحریم شد
بحث افزایش سرسام آور قیمت انرژی و کالاهای اساسی هم کار را برای رهبران کشورهای غربی به جایی کشانده که برای اولین بار در تاریخ خود سر در مقابل رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خم کنند و جالب اینکه این رهبران حاضر نباشند حتی جواب تلفن آنها را بدهند.
حتی آمریکایی ها و اروپایی ها حاضر شده اند که برخی تحریم های در قبال ونزولا و ایران را نادیده بگیرند تا بلکه ورود نفت این کشورها به بازارها بتواند نوعی ثبات در قیمت ها ایجاد کند.
آمریکا هم برای اولین بار پس از چندین دهه مجبور شده ذخایر نفتی استراتژیک خود را به بازار تزریق کند، حدود 180 ملیون بشکه از 500 ملیون بشکه، که باز هم تاثیری در بازار نداشته.
ولی یک معیار دیگر وجود دارد که نشان می دهد همه تلاشهای آنها بی ثمر بوده و آن این است که همه این تلاشها نتوانسته منجر به کاهش قیمت انرژی و کالاهای اساسی در بازارهای جهانی گردد چون رهبران کشورهای غربی با سردرگمی در تصمیماتشان کاری کرده اند که بازار به آینده شرایط بی اطمینان باشد، مخصوصا که آنها جلوی اوکراین برای حل سیاسی بحران خود با روسیه را گرفته اند و از سوی دیگر همه گفتگوهای سیاسی که می تواند دیگر بحران های جهانی را حل کند از بحث گفتگوهای وین برای بازگشت به برجام تا بحث گفتگو ها با کره شمالی و چین و... را متوقف کرده اند و این مسایل به بازار هیچ نویدی برای آتیه ای سفید را نمی دهد.
در پایان باید اشاره کرد، جالب اینکه امروزه کشورهای غربی و شهروندانشان در حال پرداخت تاوان اشتباه سیاست های رهبران این کشورها در قبال دیگران را پرداخت می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала