عدم حمایت روسیه از قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره ایران

© AP Photo / Ronald Zakواکنش ایران به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری آژانس انرژی اتمی
واکنش ایران به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری آژانس انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2022
اشتراک
اولیانوف: مسکو از قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران که در نشست هفته جاری شورای حکام آژانس مورد بررسی قرار می‌گیرد، حمایت نخواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که مسکو از قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران که انتظار می‌رود در نشست هفته جاری شورای حکام آژانس مورد بررسی قرار گیرد، حمایت نخواهد کرد.
وی در ادامه افزود: " روزبه‌روز آشکارتر می‌شود که قصد شرکت‌کنندگان غربی در مذاکرات وین برای تصویب قطعنامه‌ای درباره ایران در نشست کنونی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بسیار معکوس است. روسیه به هیچ وجه خود را با چنین قطعنامه ای مرتبط نخواهد کرد".
هفته گذشته، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، اسنادی را ارائه کرد و مدعی شد که گویا ایران همچنان دست به "تقلب" در رابطه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می زند و از تلاش‌های ادعایی تهران برای سرپوش گذاشتن بر وضعیت برنامه هسته‌ای‌اش صحبت شده بود. از اینرو در این زمینه و همچنین در مورد ماهیت همکاری بیشتر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، انتظار می رود پیش نویس قطعنامه ای برای بررسی ارائه شود.
در پایان سال 2020، قانون "اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها" در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود: تولید اورانیوم غنی شده بالای 20٪ )، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر (هزار سانتریفیوژ IR-2M و حداقل 174 سانتریفیوژ IR-6 ) و قطع دسترسی های تکمیلی آژانس انرژی هسته ای در صورتی که تهران نتواند آزادانه نفت را معامله کند و معاملات مالی انجام دهد.
جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.06.2022
بورل از کاهش احتمال دستیابی به توافق و بازگشت به برجام خبر داد

در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
در نشست‌ های وین، چشم‌انداز بازگشت کامل به انطباق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث قرار گرفت. این توافقنامه توسط "پنج" عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران در سال ۲۰۱۵ به منظور عبور از بحران برنامه هسته ای این کشور امضا شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود. جو بایدن، رئیس کنونی دولت آمریکا، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала