خطیب زاده: رد پای اسرائیل در گزارش گروسی دیده می شود

© IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2022
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه ایران ر خصوص قطعنامه احتمالی شورای حکام علیه ایران گفت: در خصوص نتیجه جلسه پیش داوری نمی کنیم، ولی ما متناسب با اقدام و اتفاقی که بیفتد پاسخ می دهیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص ارسال پیش نویس قطعنامه علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: همان طور که می دانید نشست فصلی شورای حکام آژانس در حال برگزاری است، امروز آغاز شده است و چند روز ادامه خواهد داشت.
وی بیان داشت که به صورت معمول دو موضوع پادمانی مربوط به ایران و گزارش اجرای برجام که به صورت فصلی ارائه می‌شود در دستورکار بوده است و البته موضوعات دیگری هم در دستورکار است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران خاطر نشان کرد: متاسفانه مدیرکل آژانس گزارشی را به صورت شتاب‌زده ارائه کرده است که پیش از این‌که منتشر کند در پارلمان اروپا همین موارد را قبلا یک بار دیگر گفته بود و همان موقع نیز ایران موضع گرفت و اعلام کرد که با توجه به این‌که هنوز دور سوم رایزنی‌ها بین ایران و آژانس انجام نشده، جمع بندی مدیرکل در پارلمان اروپا به گونه ای است که انگار از قبل تصمیمی گرفته شده که گزارش آژانس جهت گیری و موضع گیری خاصی را داشته باشد.
خطیب زادهتاکید کرد که گزارش ارایه شده دقیق نیست و افزود : ما صریح و روشن گفتیم که این گزارش بی اعتنا به تمامی اقدامات و پاسخ‌هایی که ایران با دقت و به صورت فنی ارائه کرده، است. ما از پنجم مارس ۲۰۲۲ و نیمه اسفند تا امروز سه دور نشست با آژانس بین الملی انرژی اتمی داشتیم و یک بار هم به صورت مکتوب نظرات و پاسخ‌های خود را ارائه کردیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید مجدد مبنی بر این که این گزارش علاوه بر این که دقیق نیست و بی اعتنا به اقدامات ایران است، تلاش دارد که یک روایت شاذ و بعیدی را در خصوص برنامه‌های هسته ای ایران جا بیندازد که بیشترشان بر اساس موارد ادعایی است و معلوم است رد پای رژیم صهیونیستی در آن وجود دارد.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2022
گروسی: ایران به داشتن موادی برای بمب اتمی نزدیک است
خطیب زاده گفت: همان طور که آقای امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه اعلام کردند، ما به هیچ وجه نه این گزارش را قبول داریم و نه اقدام این سه کشور اروپایی به همراه آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه ایران. ما این اقدام را برخلاف دیپلماسی می دانیم آنها تلاش می‌کنند قطعنامه‌ای را ارائه کنند، ما این قطعنامه را سازنده نمی‌دانیم و معتقدیم که این اقدامات هم در مسیر کل همکاری‌های ما با آژانس و هم مذاکرات اثرات منفی خواهد داشت و بانیان این قطعنامه باید بدانند هر چقدر هم این قطعنامه را شکلی معرفی کنند از نظر ما مردود است.
وی بیان داشت: ما از همه اعضای شورای حکام خواسته ایم که مراقب نیات رژیم صهیونیستی و کشورهای ارائه کننده قطعنامه باشند و به این قطعنامه رای منفی بدهند تا پنجره‌ای که ایران برای دیپلماسی ایجاد کرده در مسیر خودش باز بماند.
خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد مخالفت کشورهایی همچون چین و روسیه با این قطعنامه و ارزیابیش از نتیجه شورای حکام خاطرنشان کرد: البته رویه‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای حکام مشخص است که به چه سمتی خواهد رفت. ۳۵ عضو شورای حکام نظرات خود را اعلام خواهند کرد و ایران هم به عنوان ناظر، نظرات خود را می‌گوید.
خطیب‌زاده با بیان این که امیدواریم با توجه به آنچه گفته شده سه کشور اروپایی و آمریکا از مسیر اشتباه خود در این ارتباط عقب نشینی کنند گفت: قطعا هم چین و هم روسیه و هم آنچه ایران گفته مبنی بر مخالفت است واگر موضوع به رای گیری گذاشته شود، باید دید رای منفی این دو کشور و احتمالا کشورهای دیگر به چه سمتی کل این موضوع را خواهد برد.؟ آنچه مهم است این است که اصل این ماجرا که مردود است، اثرات وضعی بر همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی که بعد ازبیانیه مشترک ۵ مارس آغاز شده، خواهد داشت و همچنین بر روند مذاکرات وین، اثر خواهد گذاشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خاتمه داد: ما پیشداوری نمی‌کنیم، اما قطعا متناسب با اتفاقی که بیفتد پاسخ‌های خود را خواهیم داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала