گزارش و تحلیل

فیلم دروغین دیگر هالیوود: F-14 علیه Su-57

© Sputnik / Pavel Bednyakov /  مراجعه به بانک تصاویر فیلم دروغین دیگر هالیوود: F-14 علیه Su-57
فیلم دروغین دیگر هالیوود: F-14 علیه Su-57  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2022
اشتراک
"میلیتاری واچ مگزین": یک درگیری واقعی بین F-14 و Su-57 می تواند به چه منجر شود؟
اسپوتنیک به نقل از میلیتاری واچ مگزین ایالات متحده می نویسد: در 27 مه، "تاپ گان: موریک" دنباله فیلم اکشن "تاپ گان" محصول 1986 در سینماهای ایالات متحده اکران شد. مانند فیلم اصلی، این فیلم نیز با همکاری نیروی دریایی آمریکا و تحت تأثیر چشمگیر پنتاگون ساخته شده است. این فیلم زندگی روزمره بهترین خلبانان نیروی دریایی را نشان می دهد. انتخاب جنگنده ها توجه ویژه هم دوستداران سینما و هم کارشناسان را به به خود جلب کرده است. "قهرمان" اصلی این فیلم F-14 شده، نه F-35C جدید مشکل ساز، که در آن خلبانان آموزش می بینند و کار انهدام تاسیسات هسته ای در یک کشور سرکش ناشناس را تمرین می کنند.
در فیلم دنباله تاپ گان ، F-14 دو جنگنده Su-57 را در یک نبرد هوایی سرنگون می کند. اما در ابتدای فیلم تاکید شد که خلبانان آمریکایی مطمئناً Su-57 را در نبرد هوایی حتی در F-18E / F از دست خواهند داد و موفقیت در F-14 قدیمی اصلا غیر قابل باور بود. بدین طریق سازندگان فیلم می‌ خواهند نشان دهند که خلبانان مجرب کهنه‌ کار هنوز هم می ‌توانند در میدان جنگ برای دفاع از خود بایستند.
یک درگیری واقعی بین F-14 و Su-57 به احتمال زیاد به روشی کاملاً متفاوت خاتمه می یافت. حتی اگر چه F-14 دارای رادار اصلی بزرگتر است. این دستگاه اسکن مکانیکی دارد نه الکترونیکی که برای چند دهه عقب مانده شده است. Su-57 دارای شش رادار با اسکن الکترونیکی و همچنین یک سیستم جستجو و ردیابی مادون قرمز است. با توجه به موجودیت سیستم پیشرفته جنگ الکترونیک هیمالیا و آرایه اسکن الکترونیکی فعال در Su-57، F-14 باید کورکورانه پرواز کند و هدف آسانی در برد دور باشد.
در حالی که F-14 مجهز به سامانه هدف گیری نصب شده روی کلاه و موشک هایی با دامنه وسیع زوایای هدف نیست، بنابراین Su-57 قادر خواهد بود حتی در زوایای بسیار بزرگ به آن ضربه بزند. بعلاوه Su-57 مجهز به موشک هایی از ردیف R-37М بوده که مسافت پرواز آنها تا 400 کیلومتر است. به این خصوصیات ممتاز باید تحرک استثنایی آن را اضافه کنیم. این جنگنده یکی از بهترین ها در سرعت های پایین در جهان به حساب می آید، در حالی که F-14 حتی با توجه به استانداردهای نسل خود به چلفتی اش معروف بود. علیرغم وزن قابل مقایسه، Su-57 بهره برداری ارزان تر و سرویس کمتری دارد.
در حال حاضر، F-14 دیگر در ایالات متحده پرواز نمی کند، و از Su-57 در خارج از روسیه استفاده نمی شود. با این حال، هم اینک پیشنهاداتی مبنی بر صادرات این جنگنده به دشمنان احتمالی آمریکایی در سراسر جهان - عمدتاً به ایران، تنها کشوری که علاوه بر ایالات متحده از F-14 بهره می‌برد، بوجود آمده است.
در آینده قابل پیش بینی، ایران نه تنها F-14 های خود را از رده خارج نخواهد کرد، بلکه به مدرن سازی آنها ادامه خواهد داد. البته موشک های جدید ایرانی فکور 90 با برد 250 تا 300 کیلومتر و کلاهک بزرگ با وزن بیش از 50 کیلوگرم، F-14 را تقویت می کند. تهران از خرید جنگنده های مدرن خودداری می کند. اما وضعیت می‌تواند به سرعت تغییر کند: روسیه امروزی تمایل بیشتری به صادرات دارد و برنامه هسته‌ ای ایران در حال تسریع است و تهدیدات حملات از خارج محتمل ‌تر می‌ شود. تهران در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از برجام در دوره دونالد ترامپ در سال 2018 و تحریم‌ های اقتصادی، از تعدادی از تعهدات خود خارج شد. در نتیجه، ایران واقعاً می تواند Su-57 را خریداری کند. علاوه بر این، این جنگنده می تواند در تعدادی از کشورهای همسایه مستقر شود، از امارات و ترکیه گرفته که هم اینک علاقه محدودی به خرید آن نشان داده اند تا ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان که خریداران مهم هواپیماها و سیستم های دفاع هوایی روسیه هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала