تلاش ریاض در ایجاد روابط رسمی با اسرائیل

© AP Photo / Hassan Ammarتلاش ریاض در ایجاد روابط رسمی با اسرائیل
تلاش ریاض در ایجاد روابط رسمی با اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2022
اشتراک
روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی افشا کرد، که عربستان سعودی در حال گسترش مذاکرات محرمانه خود با مقامات اسرائیل است تا به توافقات امنیتی جدیدی برسد.
به گزارش اسپوتنیک، وال استریت ژورنال در مقاله ای افشا کرد، که عربستان سعودی در حال مذاکره جدی با اسرائیل برای ایجاد روابط تجاری و دست یابی به توافقات امنیتی جدیدی است. اگرچه عربستان، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و هیچ روابط دیپلماتیکی نیز با آن ندارد، پادشاهی ریاض در حال گسترش مذاکرات محرمانه خود با مقامات اسرائیل است که می تواند سیاست خاورمیانه (غرب آسیا) را تغییر داده و به چندین دهه دشمنی بین دو طرف در منطقه پایان دهد.
در ادامه مقاله این نشریه آمده است: با کمک دولت بایدن، عربستان سعودی و اسرائیل در تلاش برای میانجیگری توافقی هستند که می تواند به هواپیماهای تجاری اجازه بیشتری برای پرواز از حریم هوایی اسرائیل بر فراز این پادشاهی داده و راه را برای ریاض در ارتباط با کنترل کامل ۲ جزیره راهبردی در دریای سرخ هموار کند.
روزنامه وال‌ استریت‌ ژورنال خاطر نشان می کند که در عین حال هم امکان سفر شماری از تاجران اسرائیلی به عربستان را فراهم شده است، زیرا دو طرف به دنبال تعمیق روابط اقتصادی خود هستند. دولت عربستان سعودی این اقدامات را انجام می دهد؛ زیرا می بیند که حمایت از روابط با اسرائیل در میان افکار عمومی خود افزایش یافته است.
بر این اساس، منابع آگاه در گفتگو با روزنامه وال‌ استریت‌ ژورنال ادعا کردند که خالد بن سلمان پسر ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در سفر اخیر خود به واشنگتن به مقامات آمریکایی گفته است که نظرسنجی‌ ها نشان می‌ دهند نظر مردم به سمت حمایت از رابطه با اسرائیل تغییر کرده است.
منابع اسرائیلی در این خصوص اعلام کردند: اگر این تحول رخ دهد تغییر ریشه ای در نقشه ائتلاف ها در منطقه خاورمیانه رخ خواهد داد. روابط محرمانه غیر رسمی میان اسرائیل و عربستان از سال ها قبل وجود دارد؛ اما این گام جدید، در مسیر عادی سازی گامی دیگر محسوب می شود. حریم هوایی عربستان تنها به روی شرکت های اسرائیلی برای پرواز به امارات و بحرین به عنوان بخشی از توافقات عادی سازی آبراهام باز است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала