آیا برنامه فضایی ایران اجرایی خواهد شد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / نشریه آمریکایی : ماهواره ایران یک دوربین معلق در فضا نیست
نشریه آمریکایی : ماهواره ایران یک دوربین معلق در فضا نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2022
اشتراک
کارشناس: فاز مطالعات و طراحی قرارداد عمرانی پایگاه ملی پرتاب "چابهار" نیز انجام شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، حسن سالاریه، رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه جلسه شورای عالی فضایی، پس از ۱۱ سال وقفه برگزار شد، اعلام کرد که بازنویسی برنامه ۱۰ ساله فضایی ایران با توجه به پیشرفت‌های فضایی در جهان، به نقاط پایانی خود رسیده و فاز مطالعات و طراحی قرارداد عمرانی پایگاه ملی پرتاب "چابهار" نیز انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: "برای اینکه کمیسیون محتوای لازم را داشته باشد، به کارگروه‌های تخصصی نیاز هست. کارگروه‌های تخصصی در ۶ حوزه تخصصی ذیل شورای عالی فضایی تشکیل می‌شوند. در دوره جدید این کارگروه‌ها از بهمن‌ ۱۴۰۰ تشکیل شده و مشغول آماده‌سازی محتوای فکری برای تشکیل جلسه بعدی شورای عالی فضایی هستند. اعضای این کارگروه‌ها را بازیگران اصلی صنعت فضایی و نمایندگان حوزه‌های تخصصی مختلف کشور در زمینه علوم و فناوری‌های فضایی تشکیل می‌دهند.
کارگروه‌ها در حوزه پرتابگر و زیرساخت‌های مربوط به پرتاب و در مدار گذاری ماهواره، فناوری‌های ماهواره و زیرساخت‌های آن، علوم و اکتشافات فضایی، تنظیم مقررات، دیپلماسی و حقوق فضایی و کاربردها و خدمات فضایی فعالیت می‌کنند.
اکنون تکلیف اصلی کارگروه‌ها، بازنگری کلان برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور است. ما ۲ برنامه فضایی ۱۰ برای سال‌های ۸۴ تا ۹۴ و ۹۴ تا ۱۴۰۴ داریم که برنامه دوم در کمیسیون دائمی شورای عالی فضایی مصوب شد اما به شورا نرسید. این برنامه عمدتاً مربوط به همان ۱۱ سالی است که شورا تشکیل نشده است.
ماهواره - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2022
آیا ارتباط بین ماهواره‌ها با لیزر ممکن است؟
با توجه به اینکه صنعت و دانش فضایی مرتباً در حال پیشرفت و تغییر است، نمی‌توان بر اساس صرفاً یک برنامه‌ریزی ۱۰ ساله و بدون بازخوردگیری از پیشرفت‌ها و تحولات علم و فناوری فضایی در جهان جلو رفت. بازنگری و به‌روزرسانی مرتب برنامه جزو ضروریات است.
بخش‌هایی از برنامه‌هایی که برای افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده بودند، به مرحله اجرا نرسیده و بخش‌های دیگری وجود دارد که با توجه به پیشرفت‌های حوزه فضایی اکنون باید حتماً تغییر کنند. مورد دیگر فناوری‌های جدید حوزه فضا مانند منظومه‌های ماهواره‌ای و ریز ماهواره‌ها هستند که در برنامه قبلی از آن‌ها صحبتی به میان آورده نشده است.
فاز مطالعاتی پایگاه پرتاب ملی"چابهار" به پایان رسید. کشوری که قصد نهایی آن ساخت ماهواره‌ است باید آزمایشگاه‌های مجهزی برای پیشبرد طراحی، تست و ساخت ماهواره داشته باشد. مساله دیگر داشتن پایگاه‌های پرتاب به‌روز ماهواره است. ما اکنون با جدیت راه‌اندازی پایگاه پرتاب ملی "چابهار" را در برنامه داریم. این پایگاه به دلیل موقعیت جغرافیایی، پتانسیل پرتاب ماهواره‌های خورشید آهنگ و مدارات یا شیب‌های متنوع را دارد و از این جهت بسیار حائز اهمیت است.
تلاش ما این است که پایگاه ملی چابهار بتواند سرویس‌های بین‌المللی را نیز ارایه کند. قرار گرفتن چابهار در مرز آبی، رفت‌وآمد و امکان دسترسی را آسان می‌کند و باعث می‌شود بازه زاویه‌ای برای پرتاب ماهواره گسترده باشد. این پوشش، جذابیت زیادی را برای ماهواره‌سازها فراهم می‌کند، ما تاکنون چنین امکانی را برای جذب همکاری با کشورهای دیگر نداشته‌ایم. فاز مطالعات و طراحی قرارداد عمرانی پایگاه ملی پرتاب چابهار انجام‌شده است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала