حزب الله و نخست وزیر لبنان به تحرکات تل آویو واکنش نشان دادند

CC BY-SA 2.0 / Marviikad / Beirut close to plane descentحزب الله و نخست وزیر لبنان به تحرکات تل آویو واکنش نشان دادند
حزب الله و نخست وزیر لبنان به تحرکات تل آویو واکنش نشان دادند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.06.2022
اشتراک
حزب الله و نیز نخست وزیر لبنان به جدیدترین اقدامات اسرائیل علیه لبنان واکنش نشان دادند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روسیا الیوم، به دنبال ورود کشتی اسرائیلی به منطقه مورد مناقشه میان بیروت و تل آویو، برای استخراج گاز، حزب الله و نخست وزیر لبنان به آن واکنش نشان دادند.
محمود قماطی عضو شورای سیاسی حزب الله اعلام کرد: به اسرائیل اجازه اکتشاف نفت و گاز در منطقه مورد مناقشه را نمی‌ دهیم.
محمد رعد رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان، خطاب به مسئولان لبنانی گفت: بیاید درباره شرکتی به توافق برسیم و از آن بخواهیم که در آبهای منطقه ای ما در زمانی که ما می خواهیم، حفاری انجام دهد. هر آنکه از نزدیک شدن دشمن اسرائیلی به این شرکت هراس دارد، واکنش را به ما بسپارد.
نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان، هم گفت که تجاوز دشمن اسرائیلی به منابع آبی لبنان امری بی‌نهایت خطرناک است.
نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.06.2022
نفتالی بنت: اسرائیل شاهد شرایطی بی‌سابقه است
بنابر گزارش شبکه المیادین، میقاتی تصریح کرد که تلاش دشمن اسرائیلی برای تحمیل واقعیت‌ های جدید در منطقه مورد مناقشه، می‌تواند به ایجاد تنش‌ هایی منجر شود که عواقب نامعلومی در پی خواهد داشت.
نخست وزیر لبنان همچنین تلاش‌های اسرائیل برای بحران‌آفرینی را خطرناک توصیف کرد و بر پایبندی این کشور به حقوق خود تأکید کرد.
وی همچنین ضرورت تکمیل مأموریت‌ های میانجی آمریکایی را مورد تأکید قرار داد و از سازمان ملل و تمامی مسئولان مربوطه خواست تا وضعیت را درک کرده و دشمن اسرائیلی را به توقف اقدامات تحریک‌ آمیز خود ملزم کنند.
میقاتی تأکید کرد که راه‌حل این قضیه بازگشت به میز مذاکرات بر اساس اصل عدم چشم‌ پوشی از حقوق کامل لبنان در منابع طبیعی و آبی خود است.
پیش از مقام‌ های لبنانی از جمله سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله، میشل عون رئیس جمهور و نبیه بری رئیس مجلس لبنان درباره عواقب اقدامات اسرائیل به منابع نفت و گاز لبنان به این کشور هشدار داده بودند.
گفتنی است که کشتی اکتشاف و استخراج نفت و گاز (FPSO) شرکت اِنِر گرین قرار است عملیات اکتشاف و استخراج نفت و گاز را از میدان مورد مناقشه بین لبنان و اسرائیل در روزهای آینده آغاز کند.
روزنامه النهار لبنان صبح امروز اعلام کرد که کشتی اسرائیلی تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع "اِنِر گرین" برای استخراج گاز وارد میدان کاریش شده و از خط ۲۹ گذشته و در۵ کیلومتری خط ۲۳ در منطقه مورد مناقشه است.
این روزنامه در گزارش خود افزود: به موازات ورود این کشتی، مقدمات برای پهلوگیری دو کشتی دیگر در این منطقه در حال انجام است: کشتی اول برای اطفای حریق "بوکا شرپا" و دومی کشتی "آرون اس مک کال" برای انتقال خدمه و کارگران.
در همین باره، بسام یاسین رئیس سابق هیئت مذاکره‌ کننده فنی نظامی در مرز دریایی جنوبی لبنان، به النهار گفت: اگر کشتی در شمال یا جنوب میدان کاریش پهلو بگیرد، این یک تجاوز محسوب می‌شود؛ زیرا میدان مشترک است. به همین دلیل هیچ طرفی [چه لبنانی و چه اسرائیلی] حق استخراج گاز از آن را ندارند.
وی تاکید کرد: لحظه‌ ای که استخراج گاز انجام شود، به این معناست که این موضوع از معادلات سابق خارج شده است و بر این اساس، تبدیل به یک میدان مورد مناقشه خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала