افشای ابزار اصلی نفوذ چین بر آمریکا

© AFP 2023 / Jewel SamadКитайский и американские флаги перед Белым домом в Вашингтоне
Китайский и американские флаги перед Белым домом в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.06.2022
اشتراک
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی، ابزار اصلی نفوذ چین بر ایالات متحده را اوراق قرضه دولتی ایالات متحده خواند.
به گزارش اسپوتنیک، میخائیل کوگان، رئیس گروه تحقیقات تحلیلی در دانشکده عالی مدیریت مالی می‌گوید: چین یکی از بزرگترین دارندگان بدهی دولت آمریکا در جهان است، بنابراین اگر چین فعالانه از شر اوراق قرضه دولتی آمریکا خلاص شود، تأثیر بسیار منفی بر اقتصاد ایالات متحده خواهد داشت.
این کارشناس خاطرنشان کرد که علیرغم کسری بودجه و بدهی عمومی کلان، ایالات متحده علاقه سرمایه گذاران به اوراق قرضه دولتی خود را حفظ می کند، زیرا آنها پایدارترین و بزرگترین اقتصاد جهان هستند.
کوگان افزود: با این حال، اخیراً موقعیت ایالات متحده به ویژه به دلیل تأثیرات همه گیری، پول "هلیکوپتی"ر و شتاب تورم کمی متزلزل تر شده است.
ایده "پول هلیکوپتری" نخستین بار چند دهه پیش از سوی میلتون فریدمن، اقتصاددان شهیر، کسی که این مساله را به بارش پول نقد از آسمان تشبیه کرده مطرح شد.
این تحلیلگر گفت: سناریویی که در آن دولت‌ها بدهی‌های دارند که تنها با روشن کردن چاپخانه می‌توانند آنها را پرداخت کنند، صرفنظر از اینکه اقتصاد این دولت ها چقدر توسعه یافته و قوی باشد، همیشه بد به پایان می‌رسد.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2022
اعلام آمادگی آمریکا برای گفتگوی هسته‌ای با چین
کوگان خاطرنشان می کند: در چنین شرایطی، فروش اوراق قرضه دولتی آمریکا توسط چین منجر به یک واکنش زنجیره ای در قالب فروش بیشتر و سقوط شدید دلار خواهد شد. او معتقد است، چین می تواند به ویژه در صورت درگیری بر سر تایوان چنین رفتاری را پیش بگیرد.
نزدیک به ده سال پیش چین جایگاه ژاپن به عنوان بزرگترین مالک خارجی اوراق قرضه آمریکا را تصاحب کرد. بر اساس داده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا در انتهای ماه مارس ارزش این دارایی‌ها 1.12 هزار میلیارد دلار برآورد شده است. ژاپن در رده دوم دارای 1.08 هزار میلیارد دلار از این اوراق است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала