تلسکوپ جیمز وب به‌ زودی برای رصد یک جهنم واقعی آماده می‌شود +عکس، ویدئو

© Photo / ESOتصویری از یک "سرزمین عجایب" در فضا (+عکس)
تصویری از یک سرزمین عجایب در فضا (+عکس) - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2022
اشتراک
رصد یک ابر زمین سوزان که به سیاره جهنم معروف است.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از میامی هراالد، ناسا اعلام کرد تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال گذراندن آخرین تست‌ها است و به‌زودی برای رصد سیاره "۵۵ خرچنگ ای"(55 Cancri e) از فاصله ۵۰ سال نوری آماده خواهد شد. دانشمندان برای این سیاره که در واقع یک ابر زمین سوزان است لقب سیاره جهنم را در نظر گرفتند. سیاره ۵۵ خرچنگ ای بسیار به ستاره خورشید مانند خود نزدیک است و به دلیل اینکه در وضعیتی همیشه سوزان قرار دارد محققان برای آن لقب سیاره جهنم را در نظر گرفتند. طبق اعلام ناسا، قطر این سیاره فراخورشیدی به ۲ برابر زمین می‌رسد و از ستاره خود حدود ۱.۶ میلیون کیلومتر فاصله دارد. طبق بررسی دانشمندان دمای سطح این سیاره از نقطه ذوب سنگ‌های معمولی نیز بیشتر بوده و احتمالا روی آن اقیانوسی از گدازه‌ها جریان دارند.
ناسا در خصوص مقایسه زمین و سیاره جهنم عنوان کرد این سیاره فراخورشیدی آنچنان به ستاره خود نزدیک است که یک سال کامل آن فقط چند ساعت به طول می‌انجامد. همچنین به دلیل نیروی گرانش شدید ستاره، یک نیمکره سیاره همیشه روز و نیمکره دیگر آن همیشه تاریک است. علاوه بر این، نزدیکی زیاد این سیاره با ستاره شرایطی را به وجود آورده تا سنگ‌ها ذوب شوند و اقیانوسی از گدازه‌ها را به وجود آورند. البته طبق بررسی دانشمندان در منظومه شمسی مشابه این سیاره وجود ندارد.
محققان برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ توانستند سیاره جهنم را رصد کنند و تاکنون در جو آن هیچ بخار آبی مشاهده نشده است. اطلاعاتی که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا تهیه شده حاکی از آن بود که در این سیاره اتفاقی مرموز در حال رخ دادن است؛ زیرا داغ‌ترین نقطه این سیاره آن بخشی که همواره در برابر ستاره قرار دارد نبود. ناسا بر این باور است این سیاره از جوی پرتلاطم بهره می‌برد که می‌تواند کانون گرما را به اطراف انتقال دهد.
البته برخی از دانشمندان بر این باورند که سیاره جهنم برای ایجاد روز و شب در حال چرخش است، اما این چرخش به گونه‌ای انجام می‌شود که شرایط آن را بدتر می‌کند؛ در واقع سطح سیاره در طول روز گرم، ذوب و تبخیر شده و لایه بسیاری نازکی از جو را به وجود می‌آورد، اما در غروب بخارها سرد و متراکم می‌شوند و قطرات گدازه‌ای همانند باران روی سطح می‌بارند.
در همین راستا دانشمندان ناسا قصد دارند به کمک تلسکوپ جیمز وب اسرار این سیاره را برملا سازند. این تلسکوپ فعالیت خود را طی چند هفته آینده آغاز خواهد کرد و نخستین رصد خود را در تابستان به انجام خواهد رساند. طبق گفته دانشمندان، این تلسکوپ می‌تواند وجود جو در سیاره‌های فراخورشیدی را تشخیص دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала