کاهش ۷۵ درصدی اهدای عضو در ایران پس از پخش یک برنامه تلویزیونی +عکس، ویدئو

© Fotolia / Stuartآخرین حرفهای انسان در آستانه مرگ
آخرین حرفهای انسان در آستانه مرگ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2022
اشتراک
پخش برنامه "زندگی پس از زندگی"، آمار رضایت خانواده ها برای اهدای عضو را کاهش داده است.
به گزارش اسپوتنیک، برنامه "زندگی پس از زندگی" از ویژه‌ برنامه‌های ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱ بود که با اجرای عباس موزون هر روز به مدت یک ساعت در لحظات افطار از شبکه چهار تلویزیون ایران پخش می‌شد. این برنامه به بیان تجربیات مرگ موقت افرادی می‌پردازد که در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفته‌اند.
فریبا قربانی، قائم مقام واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه شهید بهشتی در صحن شورای شهر تهران در هفته اخیر درباره نامگذاری ۳۱ اردیبهمشت ماه به عنوان روز ملی اهدای عضو اظهارداشت: «ما در پیوند اعضا با شرایطی مواجه هستیم که با دیگر شرایط متفاوت است.
وی همچنین با بیان اینکه در ایران مهمترین منبع تولید ارگان پیوندی موارد مرگ مغزی هستند، یادآور شد که در بسیاری از کشورهای دنیا و ایران قوانینی وجود ندارد که در چه زمانی در مرگ مغزی، دستگاه‌ها را از فرد قطع کنیم. موضوع تشخیص کما از مرگ مغزی مساله مهمی است که باید به آن پرداخته شود.
قربانی با اشاره به پخش برنامه "زندگی پس از زندگی" در ماه رمضان اظهار کرد که این برنامه آمار رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو را به طور چشمگیری کاهش داده است و برخلاف با اینکه تلاش‌ها چند برابر شد، اهدای ارگان‌ها به یک چهارم رسید.از طرفی کارت اهدای عضو که افراد آمادگی خود را در این زمینه اعلام می‌کنند الزام قانونی ندارد و رضایت خانواده ضروری است.
المیرا شریفی مقدم، گوینده شبکه خبر تلویزیون در توئیتی به حمایت از این برنامه نوشت: «حداقل تلنگری که در برنامه زندگی پس از زندگی می‌زند این می‌باشد که مواظب قضاوت‌ها و افکار خود نسبت به دیگران باشیم. حتی اگر بعضی‌ها، حرف مهمان‌ها را باور نکنند.»
آیت الله مهدی شمس زنده‌داری یکی از اعضای فقیه‌های شورای نگهبان و حجت الاسلام نور کریمی امام جمعه شهر ایلام از قبیل علمایی می‌باشند، که از ساخت و پخش زندگی پس از زندگی سپاس و توصیه نموده‌اند که مردم آن را مشاهده کنند. حبیب الله بابایی یکی از اعضای هیئت علمی و رئیس گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در توئیتی از این برنامه به عنوان یکی از موفق‌ترین برنامه‌ها برای پیشرفت فرهنگ مرگ آگاهی و مرگ باورییاد کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала