گزارش و تحلیل

دلیل واقعی فشار آژانس بین المللی هسته ای بر علیه ایران

© Sputnikایران اسناد مربوط به فعالیت هسته ای خود را در اختیار آژانس گذاشت
ایران اسناد مربوط به فعالیت هسته ای خود را در اختیار آژانس گذاشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2022
اشتراک
چند روز است سازمان بین المللی انرژی هسته ای هیاهوی جدیدی درباره برنامه هسته ای ایران راه انداخته و اظهار می دارند که هنوز پاسخ قانع کننده ای درباره پیدا کردن ردی از اورانیوم در دو سه جای ایران را دریافت نکرده اند.
اسپوتنیک - البته کارشناسان سیاسی به خوبی می دانند هر پاسخ فنی ای که از طرف ایران به دست آنها برسد قطعا قانع کننده نخواهد بود، چون قناعت این آژانس از روی گزارش های فنی به دست نمی آید بلکه به استناد دستور العمل هایی است که از آمریکا و اسرائیل دریافت می کند.
هر وقت آنها می خواهند ایران را در فشار قرار دهند از ابزار آژانس بین المللی انرژی هسته ای بر علیه ایران استفاده می کنند.
این در حالی است که طبق گفته خودشان ایران چیزی حدود 18 برابر آنچه در توافق هسته ای قرار بود اورانیوم داشته باشد در اختیار دارد و این را رسما به آنها اعلام کرده.
مسکو اقدامات اخیر کره شمالی را تنش زا و ناقض قطعنامه های شورای امنیت دانست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2022
اولیانوف: تردید دارم قطعنامه درباره ایران در شورای حکام به احیای برجام کمک کند
وقتی درباره 18 برابر صحبت می کنیم یعنی 18x300 كيلوگرم که می شود 5400 کیلوگرم که بخش بزرگی از آن اورانیوم 60% و 20% است و نه 3.67%، بعد اینها می آیند درباره چند میلیگرم رد اورانیوم در یک جا صحبت می کنند!!!
بله، دلیل دارد، دلیل اش هم این است که طبق قوانین و مقررات بین المللی و تعهدات ایران در این معاهدات ایران و در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای NPTایران می تواند هر چه قدر که خودش صلاح بداند اورانیوم به هر غنایی که خودش صلاح می داند تولید کند ولی باید سازمان بین المللی انرژی هسته ای را در جریان بگذارد، ایران طبق توافق هسته ای پذیرفته که برنامه هسته ای خود را برای مدتی محدود کند و حال که توافق هسته ای در حال اجرا نیست آنها نمی توانند از ایران بخواهند پایبند این توافق باشد ولی آنها پایبند نباشند.
اگر آژانس بین المللی انرژی هسته ای واقعا دلواپس گسترش تسلیحات هسته ای در منطقه خاورمیانه بود شاید بد نبود، حتی برای حفظ ظاهر هم که شده، یک بار به گزارش ها درباره برنامه هسته ای اسرائیل و تقاضاهای متعدد اعضای سازمان ملل و حتی اعضای این آژانس، به این گزارش ها بپردازد.
آنها با راه اندازی این هیاهو می خواهند این شائبه را ایجاد کنند که ایران در جایی احتمالا مخفیانه در حال تولید اورانیوم است و آژانس را در جریان نگذاشته.
البته خودشان هم به خوبی می دانند وجود رد این اورانیوم و در این حجم می تواند به هزار و یک دلیل باشد.
هدف این است که آنها می خواهند برگه ای برای فشار بر علیه ایران در دست داشته باشند.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2022
خطیب‌زاده: سه کشور اروپایی و آمریکا از به خواب زدن تعمدی خود دست بردارند
همانگونه که قبلا نیز گفتم همه می دانند که امروزه شرایط آژانس بین المللی انرژی هسته ای مانند بسیاری از مجامع بین المللی به گونه ای است که مدیر کل آن بدون اجازه آمریکا و ذیل آن اسرائیل حتی آب هم نمی خورد چه رسد به تصمیم گیری درباره ایران.
می توان تصور کرد که این تحرک آژانس به این دلیل می باشد که پشت پرده مسایلی در جریان است که می تواند موجب این شود تا به زودی دوباره همه به وین برگردند و توافقی که روی میز است امضا کنند، قطعا با توجه به اینکه ایران از مرز گریز هسته ای عبور کرده طرف های مقابل در موضع ضعیف تر قرار دارند و به همین دلیل می خواهند برگه هایی در اختیار داشته باشند تا آنجا ایران را تحت فشار قرار دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала