آیا برجام بدون روسیه قادر به ادامه حیات خواهد بود؟

© AFP 2023 / JOE KLAMARAustrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.
Austrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2022
اشتراک
وزیر امور خارجه اتریش، احتمال دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، در وین در صورت توافق بر سر بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران را رد نکرد.
اسپوتنیک - الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پالس ۲۴ در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد در آینده با لاوروف دیدار داشته باشد، بیان کرد: در صورت توافق بر سر برنامه هسته ای ایران، دیدار با سرگئی لاوروف هیچ بعید نیست.
شالنبرگ گفت: تماس‌های دائمی وجود دارد، بدانید که حالا، اینطور بگویم، من گسترش نمی‌دهم. فراموش نکنید که ما مذاکرات ایران در وین بر سر موضوع توافق هسته‌ای با ایران داریم. روسیه نیز در آن شرکت می‌کند و اگر توافق نهایی شود، مسلماً وزیر امور خارجه روسیه در پایان در آن جلسه شرکت خواهد کرد.
عدلان مارگویِف تحلیلگر موسسه مطالعات بین الملل MGIMO مسکو، کارشناس مسائل ایران و منع گسترش سلاح های هسته ای، در این باره به گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک نشست.
آیا این بدان معناست که اروپا حتی به عنوان بخشی از سیاست خشمگینانه خود، آمادگی حذف فدراسیون روسیه از برجام را طبق خواسته آمریکا ندارد و نمی‌ تواند به تنهایی موضوع پرونده هسته‌ای ایران را بدون مشارکت فدراسیون روسیه حل و فصل کند؟
در واقع کشورهای غربی گروگان موقعیت خود شده‌اند، در حالی که خصومت‌ها در اوکراین جریان دارد، آنها حاضر نیستند به طور علنی با مسکو صحبت کنند که انگار نه انگار اتفاقی می‌افتد. اما گسترش فناوری‌ های هسته‌ ای مشکل رایجی است که نمی‌توان موضع روسیه را در مورد آن نادیده گرفت، به‌ویژه که تصور مذاکرات برجام تا سال ۲۰۱۵ و هم مذاکرات اخیر برای احیای این توافق بدون روسیه دشوار است.
شما می توانید هر چقدر که دوست دارید درباره اینکه برجام بدون روسیه چگونه به نظر می رسد حدس و گمان بزنید، اما غیرعملی بودن این ایده - با حمایت کامل مسکو از این توافق - هم برای آمریکایی ها و هم برای شرکت کنندگان اروپایی در توافق آشکار است. مشکل اصلی این نیست که روسیه چگونه در توافق احیا شده مشارکت خواهد کرد، بلکه مشکل این است که آیا ایالات متحده و ایران قادر خواهند بود آخرین موانع قبل از از سرگیری توافق - وضعیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تضمین پایبندی بلندمدت طرف آمریکایی به توافق برجام را از بین ببرند. این چیزی است که اکنون باید نگران آن بودد و نه در مورد نقش روسیه.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала