گزارش و تحلیل

تحریم‌های اتحادیه اروپا هرگز روسیه را شکست نمی دهد

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر یک مقام ارشد کرملین از بازگشت به دوره جنگ سرد بین آمریکا و روسیه خبر داد
یک مقام ارشد کرملین از بازگشت به دوره جنگ سرد بین آمریکا و روسیه خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2022
اشتراک
از زمان آغاز عملیات ویژه روسیه تا کنون، اتحادیه اروپا بیش از 40 میلیارد پوند برای گاز و نفت به مسکو پرداخت کرد.
اسپوتنیک به نقل از هفته نامه اسپکتیتر چاپ انگلیس می نویسد: زمانی که تانک های روسی در 24 فوریه از مرز اوکراین عبور کردند، برای اولین بار این اندیشه مغرورانه در غرب پدید آمد که می تواند تنها با تحریم روسیه پیروز شود. پس چی؟ عرضه تجهیزات نظامی به اوکراین به بازدارندگی نیروهای روسیه کمک می کند. اما اعمال تحریم های اقتصادی، داستان دیگری است.
ممکن است سطح زندگی روس ها رو به کاهش باشد، اما تحریم ها به هیچ وجه نمی تواند منبع قدرت اقتصاد روسیه را تضعیف کنند. تنها از فوریه تا کنون کشورهای عضو اتحادیه اروپا بابت نفت و گاز روسیه بیش از 40 میلیارد پوند به مسکو پرداخت کردند. روز دوشنبه، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت برای همیشه واردات نفت و گاز را در آینده متوقف کند. این توافق تلاش می کند تا به واردات نفت از روسیه از طریق دریا پایان داده شود و اما این اقدام شامل واردات از طریق خط لوله نیست و این یک چهارم حجم کل است. چنین استثنایی برای ادامه تحویل به اسلواکی، جمهوری چک و مجارستان که از طریق خطوط لوله انجام می شود، در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال اسلواکی تقریباً تمام نفت خود را از این طریق دریافت می کند. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، که در فیس بوک به رهایی مجارستان از تحریم مباهات می کرد، از نتایج مذاکراتی که تا شب ادامه داشت بسیار خرسند بود. و ما فقط در مورد مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک صحبت نمی کنیم. لهستان و آلمان همچنین اجازه خواهند داشت به دریافت نفت از طریق خطوط لوله روسیه ادامه دهند، اگرچه آنها گفتند که تا پایان سال تلاش خواهند کرد تا کار را متوقف کنند. با فرض رعایت مهلت‌ها، حداکثر امیدی که می‌توان داشت این است که تا تابستان سال آینده واردات نفت از روسیه به اتحادیه اروپا نسبت به حجمی که قبل از آغاز عملیات ویژه بود 90 درصد کاهش یابد. به سختی می توان آن را یک شکست کامل روسیه نامید.
اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.05.2022
اتحادیه اروپا تحریم نفت روسیه را به تعویق می اندازد
آلمان با عجله در حال ساخت پایانه هایی برای واردات گاز طبیعی مایع از قطر و جاهای دیگر است. اما اتحادیه اروپا حتی مذاکراتی را برای توقف واردات گاز آغاز نکرده است و امید بسیار کمی برای توقف این تجارت در آینده نزدیک وجود دارد. مذاکرات احتمالی در مورد گاز مانند مذاکرات نفت است: چانه زنی، امتیازات، رزرو و شرایط جدید و طولانی تر.
اما حتی اگر اتحادیه اروپا با کاهش واردات نفت و گاز از روسیه موافقت کند، از قبل واضح است که غرب نمی تواند به تنهایی جنگ تحریمی را علیه مسکو به راه بیندازد. واقعیت این است که خریداران جدی دیگری نیز وجود دارند. در ماه آوریل، حجم واردات چین از روسیه 56 درصد افزایش یافت. هند نیز تمایل چندانی برای اعمال تحریم ها علیه روسیه نشان نمی دهد. دهلی مصمم است منابع انرژی روسیه را با قیمت های کاهش یافته خریداری کند.
وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه نتیجه سال‌ها سیاست‌های انرژی نادرست است که تعهدات کاهش کربن را بر واقعیت ژئوپلیتیکی ترجیح می‌دهند. به یاد بیاوریم که طرفین در مورد نورد استریم 2 پس از پیوستن کریمه به روسیه در سال 2014 به توافق رسیدند. قطع عجولانه چنین سیاستی غیرممکن است. اما حتی اگر چنین فرصتی وجود داشت، ما بدون کمک چین، هند و سایر مصرف کنندگان بزرگ منابع انرژی نمی توانستیم اقتصاد روسیه را پایین بیاوریم. به این خاطر تنها این کار باقی مانده است که به تامین کمک های نظامی به کی یف و تحویل تسلیحات به آن ادامه دهیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала